چکیده:
مقاله با طرح موضوع «بسیج، رسانه است» ادعا دارد که نفس وجود بسیج چه در ساحت
سامانه فرهنگی و چه در ساختار سازمانی، کارکرد «رسانهای» دارد. اهمیت توجه به این
موضوع، به نقش رسانه در تغییرات اجتماعی برمیگردد. بسیج با کارکرد رسانهای
میتواند در سیاستگذاریها مورد توجه واقع شود و اهداف کلان خود را از این منظر
پیبگیرد. برای روشن شدن مفهوم رسانه از این منظر به تشریح مختصر و تعریف موجز
رسانه و کارکرد و نظریههایی که رسانهها در قالب آنها فعالیت میکنند خواهیم
پرداخت، آنگاه جایگاه بسیج را به عنوان یک پدیدة اجتماعی با کارکرد رسانهای، و
مؤلفههای آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. این نوشتار در پی اثبات و ارائه دلیل
برای استفادة رسانهای از بسیج نیست، بلکه بر آن است که این ایده را در سطح
صاحبنظران مطرح کند که بسیج کارکرد رسانهای دارد.
خلاصه ماشینی:
"اما بسیج در تمام این سطوح و ابعاد حضور دارد و فعالیت میکند و در جریان انتقال پیام مؤثر است و تأثیر آن نیز بنا به دلایلی که بدان خواهیم پرداخت از نوع خاص و قابل اعتناست.
این دامنة وسیع و همه شمول در سطوح مختلف قابل تقکیک و شناسایی است که البته میتواند با کارکردهای عمدتا متفاوت هم باشد : الف) سطح ساختار سازمانی که میتواند جنبة کارکردهای امنیتی داشته باشد؛ ب) سطح سامانة فکری و اندیشهای که تمامی واجدین افکار بسیجی را شامل میشود و علاوه بر کارکرد خاص میتواند در موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری عمل کند؛ ج) سطح مخاطبان تحت نفوذ شامل نمازگزاران مساجد، کارمندان ادارات، کارگران کارخانهها، صنوف و بازاریان اتحادیهها، دانشآموزان مدارس، دانشجویان دانشگاهها، اساتید حوزه و دانشگاه و .
ویژگیها، مبانی و اصول حاکم بر بسیج و بسیجیان، از این رسانه پدیدهای ساخته است که آسیبهای انتقال پیام و خبر را به شکل چشمگیری کاهش میدهد و گاه به صفر میرساند، اما اصل هدفمندی بر آن حاکم است که دیگر این هدف بخشی، گروهی، حزبی، فردی و سلیقهای نیز نیست، بلکه هدفی واحد و در جهت آرمان انقلاب اسلامی را پی میگیرد که موفقیت نظام مقدس جمهوری اسلامی است و این موفقیت حاصل نمیشود مگر به تأمین نیازهای طبیعی و اساسی افراد جامعه با رویکرد تعالیبخشی به کرامت انسانی، در اعتقادی آخرت بینانه و معاداندیش."