Skip to main content
فهرست مقالات

جنگ نرم (2): ویژه جنگ رسانه ای

ISC (10 صفحه - از 127 تا 136)

کلید واژه های ماشینی : جنگ، رسانه‌ای، رادیو، اطلاعات، اینترنت، جنگ نرم، خبرنگاران، سیاسی، شبکه‌های، آمریکا

خلاصه ماشینی:

"جنگ رسانه‌ای تنها جنگی است که حتی در شرایط صلح نیز بین کشورها به صورت غیر رسمی وجود دارد هر کشوری از حداکثر توان خود برای پیشبرد اهداف سیاسی خویش با استفاده از رسانه‌ها، بهره‌گیری می‌کند. جنگ رسانه‌ای ظاهرا میان رادیو و تلویزیون‌،‌ مفسران مطبوعاتی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها، شبکه‌های خبری و سایتهای اینترنتی جریان دارد؛ اما واقعیت آن است که در پشت این جدال ژورنالیستی، چیزی به نام «سیاست رسانه‌ای یک کشور» نهفته است که مستقیما توسط بودجه‌های رسمی مصوب دولتها یا بودجه‌های سری سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و سرویسهای جاسوسی تغذیه می‌شود. مردمی که تحت بمباران جنگ رسانه‌ای قرار دارند، حتی ممکن است خود از وجود جنگ سنگینی که بر فضای تنفسی آنها جریان دارد، بی‌اطلاع باشند. در تدارک مقدمات جنگ یا توجیه آن، فنونی نیز اغلب آگاهانه یا غیرآگاهانه مورد استفاده قرار می‌گیرد : اتوسن، (Etosen) مراحل کلیدی تبلیغات نظامی را به منظور تعدیل افکار عمومی از طریق رسانه‌ها برای آماده ساختن زمینه مداخله نظامی، شناسایی می‌کند. برای پیروزی و تأثیرگذاری بیشتر در جنگ رسانه‌ای، باید به این نکته توجه کرد که هر کشوری که بتواند از ابزارهای متنوع‌تر، بیشتر، پر حجم‌تر، مدرن‌تر و تکنولوژی‌های جدید رسانه‌ای و ارتباطی استفاده کند، قادر خواهد بود موفقیت بیشتری را برای خود در عرصه جنگ رسانه‌ای تضمین کند. آینده تلویزیونهای ماهواره‌ای بسیار قابل تأمل و تعداد آنها در فضا در حال گسترش است؛‌ تجهیزات دریافت از آنها هر روز گسترش یافته و طرحهای گوناگون برای ساخت و پرتاب آنها وجود دارد، شبکه‌های تلویزیونی زمینی با استفاده از آنها گسترش و افزایش پیدا می‌کنند و در صنعت ساخت و پرتاب آنها پیشرفت‌هایی حاصل می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.