Skip to main content
فهرست مقالات

روش تحقیق در مدیریت، رویکردی فلسفی

نویسنده: ؛

دی 1380 - شماره 40 (20 صفحه - از 5 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : ویژگیهای محقق ،کاربردی ،مفروضات ،پرسشهای مطرح در هر ،تحقیقات بنیادی و کاربردی ،تحقیقات مدیریت ،بنیادی ،طرح تحقیق ،محققان مدیریت ،ویژگیهای تحقیق ،روش خاص ،رشته مدیریت ،پرسشهای مطرح ،مسأله تحقیق ،دیدگاه اثبات‌گرا ،زمینه و روش ،انتخاب طرح تحقیق ،روش تحقیق در مدیریت ،روش تحقیق ،اصول موضوعه ،تحقیق در مدیریت ،اثبات‌گرایی ،پدیدارشناختی ،ویژگیهای محققان رشته مدیریت ،دانش مدیریت ،علوم مدیریت ،مفروضات اساسی ،مبانی و فلسفه ،تحقیقات بنیادی ،تحقیق کاربردی

شناخت هر موضوعی مستلزم تحقیق درباره آن است. تحقیق در هر علمی روش خاص خود را می‌طلبد. برای رسیدن به روش مناسب باید مبانی و فلسفه آن علم را بخوبی شناخت. دانش مدیریت، که امروزه یکی از پیچیده‌ترین دانشهای بشری تلقی می‌شود، نیازمند این است که پس از صد سال تحقیقات انجام شده درباره آن، باید دارای روش تحقیق منسجمی، مبتنی بر مبانی و فلسفه‌ای روشن باشد. دانشمندان علوم مدیریت، تا کنون این تحقیقات را در دو پارادایم سنتی اثباتگرایی و نوین پدیدارشناختی دسته‌بندی کرده‌اند که هر یک از این دو دارای مفروضات اساسی، اصول موضوعه، ویژگیها، جنبه‌های کلیدی خاص خود است که در این مقاله به ترتیب بررسی شده است. در عین حال به عوامل مؤثر بر مسأله تحقیق، چگونگی انتخاب طرح تحقیق و پرسشهای مطرح در هر یک از دو دیدگاه، نقش نوع تحقیق در تعیین هدف، زمینه و روش توجه شده است. در پایان ویژگیهای محققان رشته مدیریت در قالب جدول قابل ارزشیابی آمده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.