Skip to main content
فهرست مقالات

نقش تشکل های دانش آموزی در تربیت اجتماعی (دانش آموزان مقطع راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی در استان لرستان)

نویسنده:

(18 صفحه - از 83 تا 100)

کلیدواژه ها :

استان لرستان ،تربیت اجتماعی ،تشکل‌های دانش‌آموزی ،دانش‌آموزان راهنمایی ،متوسطه و پیش‌دانشگاهی ،سال

کلید واژه های ماشینی : دانش‌آموزان، اجتماعی، تربیت اجتماعی، بررسی نقش تشکل‌های دانش‌آموزی، نقش تشکل‌های دانش‌آموزی در تربیت، تشکل‌های دانش‌آموزی، عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی، تربیت اجتماعی دانش‌آموزان، عضویت، عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی

این مقاله به بررسی نقش تشکل‌های دانش‌آموزی در تربیت اجتماعی دانش‌آموزان می‌پردازد. جامعه آماری شامل 601 نفر دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی استان لرستان (363 نفر گروه آزمایش و 238 نفر گروه گواه) بودند که به روش تصادفی از بین 5 منطقه ناحیه 1 خرم‌آباد، بروجرد، سلسله، دورود و شلمولان و سپهر به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای (در داخل مناطق و مدارس) انتخاب گردیده‌اند. نتایج حاصل از پژوهش نشانگر وجود رابطه بین عضویت دانش‌آموزان در تشکل‌های دانش‌آموزی و با مسئولیت‌پذیری، نظم‌پذیری و انتخاب شغل بود، اما بین عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی با سه متغیر مشارکت‌پذیری، آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و فعالیت‌های خارج از مدرسه رابطه‌ای مشاهده نگردید.

خلاصه ماشینی: "مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه دانش‌آموزان در آن، که در قالب تشکل‌های دانش آموزی صورت می‌گیرد یکی از مؤسسات نهاد بزرگ آموزش و پرورش است که فرد بخش مهمی از دوران حیات خود را در آن می‌گذراند و بیشترین سهم را در تربیت اجتماعی او دارد. آیا تأثیر بازدیدهای اطلاعاتی علمی دختران و پسران یکسان است؟ نتایج حاصله حاکی از تأیید رابطه و پاسخ مثبت به سئوال‌های اول، دوم و چهارم و عدم ارتباط بین متغیرهای سؤال سوم است) در این تحقیق با استفاده از روش تجربی (پیش‌آزمون) 90 نفر دانش‌آموز حاضر در کلاس درس و 60 نفر در اردوها به عنوان نمونه‌ی تحقیق با توزیع یک پرسشنامه‌ی 45 سؤالی مورد آزمون قرار گرفته‌اند. یافته‌های تبیینی پژوهش: جدول شماره‌ی 1 ـ توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مسئولیت‌پذیری میزان مسئولیت پذیری/عضویت عضویت جمع دارد ندارد خیلی کم 1 4 5 کم 112 59 171 زیاد 132 43 53 خیلی زیاد 26 9 53 جمع 271 115 386 118/0 = B کندال164/0 = ضریب فی3 = کای اسکوا 118/0 = C کندال015/0 = مرز بحرانی داده‌های جدول شماره‌ی 1 نشان می‌دهد که بین مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان و عضویت آنان در تشکل‌های دانش‌آموزان رابطه‌ی معنادار وجود دارد و این رابطه مستقیم و مثبت است؛ یعنی عضویت در تشکل‌ها می‌تواند منجر به بالا رفتن میزان مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.