Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مضامین و آموزه های سیاسی در کتاب های درسی دوره ی ابتدایی

نویسنده:

(22 صفحه - از 7 تا 28)

کلیدواژه ها :

جامعه‌پذیری ،جامعه‌پذیری سیاسی ،مفاهیم و آموزه‌های سیاسی

کلید واژه های ماشینی : اخلاق، سیاسی، تربیت، اخلاقى، فرآیند، آموزش، کتاب، تربیتى، اسلام، اخلاق و تربیت

آدمی در ارتباط با دیگران و طی فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی از طریق عوامل مختلف جامعه‌پذیری سیاسی رفته رفته با جهان سیاست آشنا می‌گردد. از طریق فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی است که شخص بسیاری ازارزش‌ها، باورها، هنجارها و به‌طور کلی فرهنگ‌سیاسی جامعه‌ی خویش را می‌آموزد. فرآیند جامعه‌پذیری سیاسی است که به فرد آنچه را که نظام سیاسی و جامعه به عنوان یک شهروند از وی انتظار دارند، تلقین می‌کند. عوامل متعددی در فراگرد جامعه‌پذیری سیاسی ایفای نقش می‌کنند. از این میان نقش کتب درسی و محتوای سیاسی‌ای که از طریق این کتاب‌ها به دانش‌آموزان، آموزش داده می‌شود، انکارناپذیر است. پژوهش حاضر به بررسی مفاهیم و مضامین سیاسی در کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی می‌پردازد. جامعه‌ی آماری این پژوهش را کتاب‌های درسی دوره‌ی ابتدایی اول تا پنجم دبستان در سال تحصیلی 1380-1381 واحد تحلیل آن را درکلیه‌ی درس‌ها و نقش‌های اول سیاسی تشکیل می‌دهد. مفاهیم و آموزه‌های سیاسی در سه بخش آموزشی، نگرش، رفتار سیاسی مورد بررسی قرار گرفت. به‌طور کلی از تعداد کل 193 درس سیاسی، در 19 درس یعنی 8/9 درصد از آنها، هدف صرفا ارائه‌ی اطلاعات یا دانش‌های سیاسی به دانش‌آموزان بوده است. این در حالی است که در 3/36 درصد از دروس آموزش هر سه مقوله‌ی اصلی دانش، نگرش و رفتار سیاسی مد نظر قرار گرفته است و در 3/38 درصد از دروس نیز دانش‌های سیاسی به همراه نگرش‌ها آموزش داده شده‌اند. رفتار سیاسی کمتر در دروس دوره‌ی ابتدایی آموزش داده شده است. همچنین در 4/52 درصد از موارد درکل پایه‌های تحصیلی، درباره‌ی نقش‌های سیاسی مطالب و مضامین سیاسی ارائه شده است. در بیشتر دروس سیاسی یعنی 5/64 درصد آنها، مساحتی کمتر از 600 سانتی متر مربع به آموزش مطالب و آموزه‌های سیاسی اختصاص داده شده است.

خلاصه ماشینی:

"هر چند،مدل‌سازی نیازمند انجام پژوهش‌های میدانی برای تهیه الگو از متربی بهنجار،بازشناسی نابهنجاری‌های اخلاقی و شناخت راه‌های پیشگیری و درمان،مرور و بازنگری پیشینه مطالعات تربیت اخلاقی بین متفکرین مسلمان و مقایسه و نقد رویکردهای مختلف تربیت اخلاقی است،اما پیش از هر چیز نیازمند تبیین واژگان مبنایی«تربیت»،«اخلاق»و «تربیت اخلاقی»؛توضیح مؤلفه‌های تربیت اخلاقی؛مقایسه مفهوم و پیشینه تربیت اخلاقی در فرهنگ اسلام و غرب و توصیف برخی رویکردهای معاصر در تربیت اخلاقی است که در این مقاله به تفصیل به آنها پرداخته شده است. با سرمایه‌های انسانی جوان و با نشاط این مرز و بوم چه باید کرد که به عزت و سرافرازی فردی،ملی و جهانی بیانجامد؟پژوهش در قلمرو تربیت اخلاقی با چشم انداز اسلمی و تلاش برای رسیدن به مدلی کاربردی،که هماهنگ با آموزه‌ها و مبانی جهان بینی،عقیدتی و ارزشی اسلام باشد و بتواند در یک محیط تربیتی اسلامی به کار آید،مستلزم پاسخ‌یابی برای سؤالات اساسی و زیر بنایی فراوانی است. مقایسه مفهوم تربیت اخلاقی در دو فرهنگ اسلام و غرب پس از گذار از پیخ و خم سؤالات فوق،اولین دغدغه‌ای که یک مربی مسلمان خود را با آن مواجه می‌بیند،این است که منظور از تربیت اخلاقی در فرهنگ اسلام چیست و این مقوله،چه تفاوتی با مقولات مشابه در سایر فرهنگ‌ها به ویژه فرهنگ غربی دارد؟اگر چه به سختی می‌توان غرب و اندیشه غربی و نیز اسلام و تفکر اسلامی را به دلیل تنوع و گستردگی هر یک،دو جناح و جبهه خاص در برابر یکدیگر تلقی کرد که طی تضارب آراء آنها،مفاهیمی از قبیل مفهوم«تربیت اخلاقی» بازشناسی می‌شود،اما جمع بندی دیدگاه‌ها و مکاتب و رسیدن به نقاط افتراق و اشتراک نباید کار غیر ممکنی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.