Skip to main content
فهرست مقالات

هستی در عرفان اسلامی

نویسنده:

(30 صفحه - از 93 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : حق ،وحدت ،تشکیک ،ذات ،عرفا ،عرفان ،حقیقت ،کثرت ،اعتبار ،هستی ،حکماء ،واجب ،بشرط شی‌ء ،لا بشرط ،عین ،واحد ،شی‌ء ،بشرط لا ،مفهوم ،ظهور ،اعتبار بشرط شی‌ء و بشرط ،ماهیت ،وحدت وجود ،وجود لا بشرط ،مرتبه بشرط لا ،وحدت و کثرت ،هستی در عرفان اسلامی ،وحدت در عین کثرت ،دیدگاه عارف و حکیم ،دیدگاه

خلاصه ماشینی:

"» (1) استاد جلال الدین آشتیانی در شرح مقدمه قیصری علاوه بر تشکیک عامی و خاصی به معانی دیگر آن که در نزد عرفا بکار می‌رود، اشاره نموده است: «قسم سوم تشکیک خاص الخاصی است چون مفهوم وجود حاکی از یک حقیقت، بلکه یک فرد واحد است و مصداقی غیر از یک فرد منحصر ندارد و از برای آن حقیقت، افراد متباینه بنابر قول مشاء و مراتب متکثره متفاضله بنا بر مسلک محققان از حکماء نیست بلکه از برای مفهوم یک وجود است که اصل و مضئی و شاخص است و مظاهر وجودی فروع و عکوس و افیاء و اظلال آن حقیقت است. از طرفی خود واحد عدد محسوب نمی‌گردد چون تعریف کم که عبارت از عرضی است که قبول قسمت و نسبت می‌کند بر واحد صادق نیست اما همه اعداد از واحد صادر شده‌اند و در واقع اعداد تجلیات واحدند که بدون واحد، هیچ محسوب می‌شوند: ما عدم هائیم، هستی‌ها نما تو وجود مطلق و هستی ما صاحب تمهید القواعد برای وحدت دو اعتبار قائل شده است: الف:ذاتی، که وحدت با این اعتبار وحدت مطلقه و حقیقیه خوانده می‌شود و در آن هیچ گونه کثرت و دوئیتی لحاظ نمی‌شود، حتی عدم اعتبار کثرت نیز در مفهوم وحدت ملحوظ نمی‌گردد، چون در این صورت وحدت مشعر به مفهوم مقابل خود که همان کثرت باشد، خواهد بود و این مستلزم دوئیت است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.