Skip to main content
فهرست مقالات

طرداد معمار وسن صوفی

نویسنده:

مترجم:

(7 صفحه - از 416 تا 422)

کلید واژه های ماشینی : امپراطوری روم، ارمنستان، ارامنه، مسیحیان، بیزانتیوم پایتخت امپراطوری روم، مذهب، طرداد معمار، هنر، دین مسیح، مسیحیان ارمنستان بامپراطوری روم

خلاصه ماشینی:

"مردم ارمنستان که با شور علاقه‌ای سرشار بساختن بناهای مقدس خود پرداخته بودند مراسم مذهبی خود را در نمازخانه‌ها آزادانه بجا میآوردند و حال آنکه در ممالک همجوار ارمنستان و امپراطوری روم مسیحیان هنوز مجبور بودند مراسم نماز و دعای خود را مخفیانه برگزار کنند و اغلب در دخمه‌های‌ زیرزمینی و محل بخاک سپردن مردگان و یا در خانه‌های دورافتاده‌ای که‌ باغچه‌های آن اندک‌اندک مدفن مردگان شده بود بدعا و نماز میپرداختند و از (1)- Rave?na طرفی چون احداث معابد و کلیسا کار آسانی نبود و ساختمان آن بمدتی نسبة مدید احتیاج داشت لذا مسیحیان ارمنستان برای رفع احتیاجات و ضروریات‌ مردم بتکده‌های انجا را با تغییرات و تعمیرات اساسی و لازم به محرابها و نماز- خانه‌های مسیحی تبدیل کردند تعداد قابل توجهی از آنها هنوز هم باقیست همچون‌ «دیگور» شکی نیست که رفورم مذهبی که در ارمنستان آنزمان ایجاد شده بود مبنای آن بر مساوات در میان ابناء بشر و تساوی حقوق آنان در برابر دستگاه‌ عظیم الهی بوده برای دول و همسایگان مجاور ارمنستان چندان خوشایند نبوده‌ است بویژه آنکه کشورهای تابع امپراطوری میدانستند که در میان مردم‌ کشورشان مسیحیانی هستند که در خفا زندگی میکنند و در حقیقت برای امنیت‌ امپراطوری مضر و خطرناکند. زمانیکه‌ رومیها ارامنه را تحت فشار قرار داده بودند پادشاهان ساسانی در کشور خود سرگرم امور داخلی بودند و فرصت نداشتند که در نقش‌های اصلی خود قرار گیرند اما در سنه 1325یعنی وقتیکه امپراطوری روم رسما دین مسیح را پذیرفت‌ اوضاع کاملا دگرگون شد و دیگر بهانه‌ای برای دشمنی این دو ملت یعنی روم‌ و ارمنستان باقی نماند و در این موقع پادشاهان ساسانی خود را در مقابل امپر- اطوری عظیم یافتند که با ارمنستان هم‌مذهب شده بود ولی باز دست از مخالفت با ارمنستان برنداشتند و با در نظر گرفتن جنبه‌های سیاسی مسئله(تا جنبه‌های مذهبی‌ آن)بحملات و لشکرکشی خود به ارمنستان ادامه داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.