Skip to main content
فهرست مقالات

تحقیقی درباره نام و هنگام جشن سده

نویسنده:

(19 صفحه - از 355 تا 373)

کلید واژه های ماشینی : جشن، جشن سده، نام و هنگام جشن سده، جشن سده شب جشن سده، آتش، ایران، شاه، اسلام، عادات، جشن سده امیرا جشن کبار

خلاصه ماشینی:

"بگفتا فروغی است این ایزدی‌ پرستید باید اگر بخردی‌ یکی جشن کرد آنشب و باده خورد سده نام آن جشن فرخنده کرد ز هوشنگ ماند این سده یادگار بسی باد چون او دگر شهریار ما در تحقیقات تاریخی خود هوشنگ پیشداد را به«په ره ده ی سه‌ یا پریا دسه»منطبق کرده‌ایم و با همه انکار دوست عزیز ما استاد محترم آقای مجتبی‌ مینوی هنوز از رأی خود بر نگشته‌ایم و بهزار و یک دلیل این هر دوشخص را یکی‌ میدانیم-اوشهنج ثعالبی نیز همین شخص است که نخست در هند فرود آمد و به دین‌ بت هندوان(البد بیرونی)بود و به اکناف جهان مبلغان برای ترویج دین بت‌ (که در نتیجه قرائت غلط خط لاطنی بودا مینویسند)گسیل داشت(2)و این درست‌ همان کاری است که اشوکه میکرد. منوچهری از فردوسی هم دورتر میرود و درعین‌حال که آنرا به کیومرث‌ نسبت میدهد(که حتما قرینه آدم ابو البشر است)نام اسفندیار را نیز میبرد که‌ وی از شاهزادگان کیان است: جشن سده امیرا جشن کبار باشد این آین کیومرث و اسفندیار باشد و اگر معتقدات قدما را در نظر بگیریم می‌بینیم که ما بین کیومرث یعنی‌ آدم ابو البشر و اسفندیارپور گشتاسب و معاصر زردشت چهار هزار سال فاصله‌ بوده است(قدما عمر عالم را شش هزار سال میدانستند و از آنجاست که هم امروز عصر ما را آخر الزمان میخوانند)شاعری دیگر(عنصری؟)گوید: سده جشن ملوک نامدار است‌ از افریدون و از جم یادگار است ما در تاریخ قدیم ایران تاکنون هنوز درست بتعیین شخصیت جمشید صاحب جام‌جهان نما پی نبرده‌ایم ولی شک نداریم که افریدون همان آفراطانیوس‌ یعنی فرهاد اشکانی است که برانطایاک یا ادیاک یعنی ضحاک چیره شد و او را برانداخت و در دماوند زندانی ساخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.