Skip to main content
فهرست مقالات

میر سید علی همدانی و علامه اقبال لاهوری

نویسنده:

(4 صفحه - از 565 تا 568)

کلید واژه های ماشینی : همدانی و علامه اقبال لاهوری ،علی همدانی و علامه اقبال ،میر سید علی همدانی ،ابلیس ،کشمیر ،اهالی شبه‌قاره تحت اسارت ،کلیات ،لاهوری و حضرت سید علی ،پیام ،شعر ،اسارت ،اشعار اقبال لاهوری ،شبه‌قاره ،نخجیری ،مبارزه ،باج ،خراج ،آزادی اهالی کشمیر ،پیام مشرق ،نخجیر ابلیسان ،بیگانگان ،افکار بی‌پایان سید علی ،اقبال از سید علی ،سید علی و اقبال ،اقبال بوسیلهء مساعی ،شبه‌قاره و کشمیر ،سید اوضاع وخیم خطه کشمیر ،اقبال بنحو محترمانه بیان ،پرسش ،مجاز مطالبهء باج

خلاصه ماشینی:

"نسخه کجا و من کجا؟ساز سخن بهانه‌ایست‌ سوی قطار می‌کشم ناقهء بی‌زمام را1 سید علی همدانی رحمة الله علیه جواب می‌فرماید: فاش گویم با تو ای والامقام‌ باج را جز با دو کس دادن حرام‌ یا«اولی الامری»که«منکم»شأن اوست‌ آیهء حق حجت و برهان اوست‌ یا جوانمردی چو صرصر تند خیز شهر گیر و خویش باز اندر ستیز ولی حکمرانان«نامسلمان»شبه‌قاره و کشمیر فاقد هر دو معیار مذکور بودند و لذا مجاز مطالبهء باج و خراج نبودند(گویا حق حکمرانی نداشتند)ظاهر است که این پیام مبارزه علیه«بیگانگان و استعمار پسندان»می‌باشد که اقبال‌ بنحو محترمانه بیان کرده است و برهنه حرف نگفتن کمال گویائی است‌2 (1)کلیات(زبور عجمه)ص 132 (2)پیام مشرق ص 249 کلیات اقبال معتقد بود که اگر ملتی بیدار شود کسی نمی‌تواند آن را تحت‌ سلطه و اسارت قرار دهد و ازین رو در شعر اردوی خود می‌فرماید: «تو هستی که اسارت اروپائیان را برغبت قبول کردی:من از تو شاکی‌ هستم نه از اروپائیان»1 بمناسبت این پرسش باید عرض کنم که پسر سید علی همدانی بروی حفظ دین و ایمان و آزادی خود بشدت معتقد بجهاد و قتال بود و بیشتر آیات جهاد و قتال را که در قرآن مجید وارد است،ناسخ آیات دیگر می‌داند که دربارهء صلح و آشتی می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.