Skip to main content
فهرست مقالات

داستان شیخ صنعان در منطق الطیر عطار

نویسنده:

(12 صفحه - از 721 تا 732)

کلید واژه های ماشینی : شیخ صنعان ،داستان شیخ صنعان ،شیخ صنعان در منطق‌الطیر عطار ،عطار ،روم ،مریدان ،قصه ،دختر ،حضرت غوث گیلانی ،ابن سقا ،مریدان شیخ صنعان ،حکایت ابن سقا بشیخ عطار ،استاد فروزانفر داستان شیخ صنعان ،ابن سقا و شیخ غوث ،ابن سقا و شیخ عبد ،پیر ،اسلام ،قصهء شیخ صنعان ،حکایت شیخ صنعان ،داستان ابن سقا و شیخ ،استاد ،غزالی ،زنار ،شیخ عطار ،شیخ غوث گیلانی ،شیخ عطار صنعانی ،شیخ عبد القادر گیلانی ،شیخ عبد الرزاق صنعانی ،قصه شیخ صنعان ،حکایت

خلاصه ماشینی:

"سپس یافعی میگوید که سبب نصرانی شدن ابن سقا عشق او بر دختر ملک روم بود و از او خواستگاری کرد،گفتند این امر امکان ندارد مگر اینکه نصرانی شوی و او باین علت ترک اسلام گفت:مشروح‌ این داستان در کتاب بهجة الاسرار و معدن الانوار فی مناقب السادة الاخیار تألیف نور الدین ابو الحسن علی بن یوسف شافعی معروف به ابن جهضم همدانی از تألیفات اواخر قرن هفتم(طبع قاهره ص 6)آمده که ترجمه آن بپارسی‌ چنین است. مأخذ اصلی قصهء شیخ صنعان:در کتابخانه ایاصوفیا در استانبول‌ مجموعه‌ای وجود دارد مشتمل بر رسائلی چند از صوفیان مشهور مانند عین القضاة میانجی و ابو یعقوب یوسف بن ایوب همدانی و صدر الدین قونوی که بسال 706 کتابت‌شده،و در آخر آن نصیحة الملوک از امام محمد غزالی و پس از آن‌ رساله‌ی دیگر موسوم به تحفة الملوک است که آنرا نیز به غزالی نسبت داده‌اند و چون این رساله مابین سالهای 493 و 583 برشتهء تحریر درآمده و خواه‌ آنکه از آثار غزالی باشد و یا دیگری آنرا تألیف کرده باشد از نوشته‌های اواخر قرن پنجم یا اوایل قرن ششم شمرده میشود و چون حکایت شیخ صنعان تقریبا مطابق گفتهء عطار در اینجا مسطور داشت بالطبع این نتیجه بدست میآید که این قصه‌ پیش از نظم منطق الطیر در متون پارسی راه‌یافته و عطار آنرا از پیش خود نساخته و بی‌گمان مأخذ شیخ عطار در نظم قصهء شیخ صنعان همین رساله تحفة الملوک‌ منسوب به غزالی بوده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.