Skip to main content
فهرست مقالات

قلمرو حسن و قبح عقلی در مسائل کلامی از دیدگاه علامه شعرانی

نویسنده:

ISC (19 صفحه - از 180 تا 198)

کلیدواژه ها :

حسن و قبح عقلی ،ضرورت دین ،تفاوت عقل و نقل

کلید واژه های ماشینی : عقل، حسن و قبح عقلی، دین، دیدگاه علامه شعرانی، کلام، علامه شعرانی، نظریه حسن و قبح عقلی، وحی، انتظارات بشر از دین، حکم

در این مقاله به نقش اساسی نظریه حسن و قبح عقلی در اثبات بسیاری از دعاوی الهیات و کلام از دیدگاه علامه شعرانی می‌پردازیم. پس از توضیح دلایل شعرانی در قبول نظریه حسن و قبح عقلی به موارد استفاده از آن در آثار ایشان اشاره شده است. چگونگی اثبات ضرورت دین، توضیح انواع نیازهای آدمی به دین و انتظار بشر از دین براساس نظریه حسن و قبح عقلی بیان شده است.

خلاصه ماشینی:

"از منظر علامه شعرانی، علت اساسی نیاز انسان به دین و علت اساسی برای انزال کتب آسمانی و ارسال پیامبران الهی و دعوت دینی این است که انسان طبعا به طرف اختلاف می‌رود، از طرفی، به سوی اجتماع و مدنیت سیر می‌کند و چون فطرت انسانی خود موجب اختلاف است، نخواهد توانست آن را رفع کند، زیرا فطرتی که اختلاف را جذب می‌کند، چگونه می‌تواند دافع آن باشد، به همین دلیل، خداوند برای رفع اختلاف، پیامبرانی فرستاد و قوانینی وضع کرد و بشر را به کمال لایقش راهنمایی فرمود و این کمال یک کمال حقیقی و داخل در دایره صنع و ایجاد است و هرچه مقدمه آن کمال باشد نیز چنین خواهد بود. از چیزهایی که خلقت انسان با آن تمام می‌شود این است که به کمالات وجودی خویش در دنیا و آخرت هدایت شود و چون اختلاف در میان بشر مانع از رسیدن انسان به کمال لایق خویش است و بشر خود به خود قادر نیست آن را مرتفع سازد، پس به ناچار باید از راه دیگری غیر از طبیعت بشری اصلاح شود و آن جهت الهی است؛ یعنی خداوند به حکم عقل باید موارد اصلاحی را با وحی به پیامبران بفهماند و ایشان برای مردم بیان کنند و همین جهت است که نصب و تعیین انبیا فقط به خداوند، نسبت داده می‌شود، با آن‌که بعثت هم مانند سایر حوادث مربوط به ماده و زمان و مکان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.