Skip to main content
فهرست مقالات

آغاز روانشناسی در فلسفه (فلسفه تجربی در انگلستان در اوائل قرن نوزدهم)

نویسنده:

(11 صفحه - از 295 تا 305)

کلید واژه های ماشینی : روانشناسی، فلسفه، تداعی، نفس، تصورات، براون، آغاز روانشناسی در فلسفه، اصل تداعی عوامل حسی، تداعی معانی، حسی

خلاصه ماشینی: "روانشناسی در این دوره مبتنی بر هیچگونه مشاهده منظم نبود و اساس آن تنها برپایه درون‌ نگری روانشناسی در مورد حالات نفسانی خودبود،در روش نیز فقط معتقد به‌ اصالت عقل‌2بود،یعنی استنباط و نتیجه‌گیری از مطالبی که به نظر صحیح می‌آمد و منظم کردن نتایج چنین استدلال قیاسی. حال چگونه این عناصر اولیه با یکدیگر مربوط می‌شدند تاحالات پیچیده نفس را ایجاد کنند،خود مطلبی‌ بود که غالبا با کمک تئوری تداعی مذهبان‌1توصیف می‌شد. بعضی از روان‌شناسان،قوانین تداعی را برای توصیف کامل ترکیب یا اختلاط عناصر کافی میدانستند،در حالیکه دیگران معتقد بودند که نفس عمل قضاوت را انجام میدهد یا مطابق اصول ذاتی دیگر اور گانیزم،که حاکم بر احساسات‌ یا تداعی است،عمل میکند بهر حال برای بعضی از نویسندگان بزرگ تداعی‌ گرائی،یعنی مراجعه به اصول تداعی معانی،بعنوان اساسی‌ترین اعمال نفس‌ 1- Assoeiationist آقای دکتر علی اکبر سیاسی در همان کتاب درباره معنی Assoeiation desidees اشتراک افکار،اشتراک خواطر،تسلسل خواطر یا افکار غلط است چه خود اصطلاح اروپائی آن،از رساندن معنی عاجز و مورد انتقادات حکمای مغرب است. برای اولین بار تشخیص داده شد که قوانین‌ کلی نیز احتیاج به تعدیل و اصلاح دارند و این عمل نیز باید تحت شرایط خاصی‌ انجام گیرد،در حال حاضر بسیاری از این فرضیات قابل آزمایش هستند و در مطالعات تجربی نیز مثل یادگیری هجاها در یادگیری اسامی،از آنها استفاده‌ شده است. کتاب‌ سیر حکمت در اروپا جلد سوم از انشارات کتابفروشی زوار ص 125 (5)- The Analysis of the phenomena او در این مقاله از هیوم و هارتلی پیروی کرد و همه محتوی هشیاری‌ آدمی را به دو دسته از عوامل یعنی:احساسات(که حاصل برخورد محرک به‌ عضوهای حسی برونی است)و تصورات(تجدید یا ترکیب چنین تأثیراتی) تبدیل کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.