Skip to main content
فهرست مقالات

تجسم اعمال از منظر دین و فلسفه

نویسنده:

(17 صفحه - از 199 تا 215)

کلیدواژه ها : تجسم اعمال ،تمثل اعمال ،تجسد اعراض ،صور اخروی

کلید واژه های ماشینی : تجسم اعمال ،جسمانی ،تجسم اعمال تبیینی ،شبهه ،حدیث ،ملکات ،صورت‌های ،صدرالمتألهین ،نفس ،صفات ،مارها ،عذاب ،عرض ،جوهر ،معاد ،انسان ،تجسم اعمال از منظر دین ،ملکات نفسانی و اعمال ظاهری ،آخرت ،ظاهر ،مرگ ،میان اعمال دنیوی ،بررسی تجسم اعمال ،باطنی ،تجسم اعمال با روی‌کرد فلسفی ،نشئه ،صور اخروی ،حقیقت ،دیدگاه ،اسلامی

تجسم اعمال تبیینی است از چگونگی تأثیر اعمال بشر در سرنوشت نهایی او و تحلیلی است از نحوه ارتباط میان اعمال دنیوی با جزای اخروی. در این مقاله که به بررسی تجسم اعمال با روی‌کرد فلسفی آن می‌پردازد، پس از بیان خاستگاه، تعریف، پیشینه، اهمیت و ثمره این بحث، به ذکر دو دیدگاه در این زمینه پرداخته شده و پس از تبیین فلسفی موضوع، شبهه عقلی وارد در مسئله مطرح و به آن پاسخ داده شده و در پایان به خلاصه و نتایج بحث اشاره شده است.

خلاصه ماشینی:

"(17) بنابراین، با ثبوت این مطلب که انسان پس از مرگ عذاب و عقابی جدا از حقیقت اعتقادات باطل و خلق و خوهای نکوهیده و اعمال زشت خود ندارند و همین امور است که در جهان دیگر به صورت عذاب و دوزخ نمودار می‌شود و خلاصه کیفرهای اخروی بازتاب عینی و تجسم واقعی اعمال دنیوی است نه آن‌که مانند کیفرهای وضع شده از سوی قانون‌گذاران در این جهان، صرفا اعتباری و قراردادی باشد، دیگر شبهه یادشده خود به خود برطرف می‌شود و کیفر الهی ناعادلانه و نابرابر با جرم قلمداد نمی‌شود. پیروان حکمت متعالیه عقیده دارند که اعمال خارجی و حرکات و سکنات عارض بر بدن، اگرچه عرض است و در وجودش مستقل نیست و وابسته به موضوع و قائم به بدن است، لکن هر عملی که از انسان صادر می‌شود، اثری در روح می‌گذارد و حالت و کیفیتی در آن پدید می‌آورد که در صورت تکرار و تداوم آن حالت و اثر راسخ شده که از آن تعبیر به «ملکه» می‌شود و ملکات قائم به نفس، ملکه عین گوهر نفس می‌شود و در جهان دیگر به صور گوناگون ظاهر و تجسم می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.