چکیده:
با توجّه به واژههای مختلف از ماده «سلم» و تصریح گروهی از مفشرین, اشتقاق
اسلام از «سلم» به معنای سلامت است و در وافع معنای تسلیم نیز به همان معنای
سلامت باز میگردد. «اسلام» در فرانکریم دارای معانی و وجوه مختلفی است: در بعضی
آیات اسلام به معنای شریعت به کار رفته است؛ از دیگر وجوه آن اسلام تکوینی است که
در مورد همهی موجودات عالم و به عبارتی دیگر ماسوی اللّه صدق میکند؛ فرد با اقرار
به شهادتین به جامعه اسلامی راه مییاید و پیامد آن بهدست آوردن استیاز زندگی در
محیط اسلامی و بهره گیری از بیتالمال مسلمین است. هر چند تاثیری در برداشتن عذاب
اخروی ندارد. مراتب بعد از آن با اعستفاد فلبی و الترام غمنی همراه است که دارای
پیامدهایی از جمله برداشتن عذاب و برخورداری از نعمتهای بهشتیان است.
خلاصه ماشینی:
"«اسلام» در قرآنکریم دارای معانی و وجوه مختلفی است: در بعضی آیات اسلام به معنای شریعت بهکار رفته است؛ از دیگر وجوه آن اسلام تکوینی است که در مورد همهی موجودات عالم و به عبارتی دیگر ماسوی الله صدق میکند؛ فرد با اقرار به شهادتین به جامعه اسلامی راه مییابد و پیامد آن بهدست آوردن امتیاز زندگی در محیط اسلامی و بهرهگیری از بیتالمال مسلمین است، هر چند تأثیری در برداشتن عذاب اخروی ندارد.
ممکن است این سؤالبه ذهن رسد که چه تفاوتی بین یک مسلمان واقعی با یک مسلمان ظاهری وجود دارد؟ چرا در جامعه اسلامی به هر دو گروه به یک چشم نگاه میشود و حقوق هر دو مساوی است؟ قرآن کریم در پاسخ گوید: ومن أحسن دینا ممن أسلم وجهه لله و هو محسن49؛ «و دین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کرده و نیکوکار است.
» در این جا سؤالی مطرح میشود که چرا در ابتدا از آنها به قد کفر تم بعد ایمانکم،57 تعبیر کرده است؟ به نظر میرسد به خاطر آن باشد که این بیان، کلام رسول خدا صلیاللهعلیهوآله است که بر ادعای ظاهری آنها مبنی بر داشتن ایمان بیان شده است؛ اما در آیه مورد نظر (کفروا بعد إسلامهم) قضاوت خداوند در مورد آنهاست و خداوند که عالم به هر چیز است و به درون آنها آگاه است، بر اساس ظواهر و ادعای آنها سخن نمیگوید، بلکه حقیقت حال آنها را بیان میکند؛ مبنی بر اینکه ایمان ندارند."