Skip to main content
فهرست مقالات

فرگه، ویتگنشتاین و استدلال زبان خصوصی

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1385 - شماره 7 (26 صفحه - از 57 تا 82)

کلید واژه های ماشینی : استدلال زبان خصوصی ،استدلال تبعیت از قاعده ،ویتگنشتاین ،فرگه ،کاربست واژگان در سیاق‌های ،زبان خصوصی ،استدلال زبان خصوصی ویتگنشتاین ،الگوهای هنجاری کاربست واژگان ،زبان خصوصی ویتگنشتاین ،خصوصی ،کاربر زبان ،تلقی فرگه از معنا ،سقم کاربست واژگان ،واژگان در سیاق‌های ،ویتگنشتاین و استدلال زبان ،صحت و سقم کاربست ،تبعیت از قاعده ،کاربست واژگان ،فرگه از معنا ،صورت‌بندی استدلال زبان خصوصی ،احراز صحت و سقم کاربست ،کاربست واژگان به دست ،هنجاری ،معیار هنجاری احراز صحت ،ویتگنشتاین در صورتبندی استدلال ،ویتگنشتاین بر تمایز ،ویتگنشتاین و استدلال ،ویتگنشتاین در بحث استدلال ،بستن واژگان در سیاق‌های ،بحث استدلال زبان خصوصی

یکی از مهم ترین موضوع هایی که ویتگنشتاین در پژوهش های فلسفی بدان پرداخته است، مساله زبان خصوصی است. بنا بر نظر وی کاربر زبان از آن جهت که کاربر زبان است، نمی تواند اندیشه ها، احساس ها و عواطف خود را به زبانی یکسره خصوصی و فردی بیان کند. واژه ها و جمله ها معنایی خصوصی ندارند. برهان زبان خصوصی ویتگنشتاین بر تمایز «صحیح – آنچه صحیح به نظر می آید»، استوار است. از سوی دیگر فرگه در مقاله اندیشه به سود عینیت معنا استدلال می کند. به نظر وی در بحث از مفهوم «معنا» همواره باید تمایز اندیشه از تصور را پیش چشم داشت. تصور امری کاملا خصوصی و ذهنی، و با تصویر ذهنی در پیوند است؛ حال آنکه اندیشه، عمومی، عینی و مرتبط با معناست. ویتگنشتاین در صورتبندی استدلال زبان خصوصی اش از تلقی فرگه از معنا تاثیر پذیرفته است و با این حال، از هستی شناسی افلاطونی فرگه بر کنار بوده است. در این مقاله نخست مستقیما به شرح استدلال زبان خصوصی ویتگشتاین خواهیم پرداخت و استدلال را از طریق استدلال تبعیت از قاعده، به عنوان کلید اصلی فهم استدلال زبان خصوصی، صورتبندی خواهیم کرد. در مرحله بعد استدلال زبان خصوصی را در پرتو تبیین واقع گرایانه از معنا تعبیر خواهیم کرد. در گام سوم، مقاله به شرح برداشت واقع گرایانه فرگه از معنا می پردازد. در نهایت، استدلال زبان خصوصی ویتگنشتاین را با قرائت فرگه ای از معنا مقایسه خواهیم کرد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.