Skip to main content
فهرست مقالات

پاره ای از نوآوری های حکیم رفیعی قزوینی

نویسنده: ؛

بهار و تابستان 1385 - شماره 7 (10 صفحه - از 119 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : حکیم رفیعی قزوینی ،رفیعی ،جلال ،رفیعی قزوینی ،حکیم رفیعی ،رفیعی تعریفی از جمال ،جمال و جلال ،قزوینی ،رفیعی قزوینی آثار ،شهوت ،ذات الهی ،الهی ،تعریف فیلسوف و عارف ،جلال الهی ،الجلال ،فیلسوف و عارف ،کمال الهی ،الصفات ،اللهم انی اسئلک بما ،اسئلک ،صفات جمال و صفات ،صفات جمال ،الله ،صفات جلال ،مجموع جمال و جلال ،جسمانی ،ترکیب به هر ،ذاته ،جلال صفات ،عینیت ذات

از حکیم رفیعی قزوینی آثار اندکی باقی مانده است، اما همین اندک مشتمل بر نوآوریهایی است. در این مقاله به پنج نوآوری از این فیلسوف و عارف الهی پرداخته شده است، راجع به این مباحث: 1. درباره معنای کمال الهی در جنب جمال و جلال الهی، که وی برخلاف مشهور آن را نه مجموع جمال و جلال بلکه امری ورای آن دو گرفته و عبارت دانسته است از تمامیت ذات الهی به عینیت ذات و صفات و عینیت خود صفات با هم. در ذیل همین بحث، حکیم رفیعی تعریفی از جمال و جلال ارایه می دهد که جامع تعریف فیلسوف و عارف است و خود این تعریف نیز خالی از ابتکار نیست. 2. در شرح عبارت «اللهم انی اسئلک بما تجیبنی به حین اسئلک»، که او علاوه بر معنایی که در مرحله اول به ذهن می آید، معنایی ذکر می کند که حکایت از ذهن جوال و نوجوی او دارد. 3. در خصوص نفی ترکیب از ذات الهی و بیان اینکه ترکیب به هر نحوی که باشد، مستلزم امکان است، که او در این مساله برهانی اقامه می کند و در انتها می گوید که آنچه گفتیم در هیچ کتابی مکتوب نیست. 4. در توضیح این سخن حکما که تاثیر جسمی در جسمی دیگر نیازمند وضع و محاذات است، مراد از وضع و محاذات را نوعی اتحاد و اتصال می داند. 5. در نقد این سخن مشهور که اراده غیر از شهوت است و از همین رو، انسان گاهی چیزی را اراده می کند که متعلق شهوت او نیست و گاهی چیزی را مورد شهوت قرار می دهد که اراده اش بدان تعلق نگرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.