Skip to main content
فهرست مقالات

یک کتاب در یک مقاله

نویسنده:

(23 صفحه - از 181 تا 203)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو ،افلاطون ،تیلور ،فلسفه ،اخلاق ،عقل ،نظریه ،حرکت ،علم ،کتاب ،نظری ،طبقه‌بندی ،معرفت ،منطق ،ماده ،دیدگاه ،طبقه‌بندی علوم ،بیان ،زندگی ،حسی ،نظریات ارسطو ،حیات ،نظریات ارسطو در باب حرکت ،تعریف ،اصول ،خیر ،علت ،باب ارسطو با دیدگاه انتقادی ،باب تقسیم فلسفه نظری ،بیان نظریات ارسطو در باب

خلاصه ماشینی:

"2. طبقه‌بندی علوم مؤلف، در بخش دوم، ضمن بیان تعریف فلسفه از نگاه ارسطو، می‌گوید: «به نظر او، فلسفه دانشی است که تنها ابزار برای غایات مفید نیست، بلکه دریافت آن به خاطر کنجکاوی یا حیرت انسان است، که تحقق کامل این امر فطری وقتی است که انسان به مدارج همه جانبه تمدن رسیده باشد». به نظر مؤلف، معرفت‌شناسی ارسطو از طبیعت‌گرایی آغاز شده و به افلاطون گرایی ختم می‌شود، چون به نظر ارسطو، کلی از طریق انتزاع خصایص مشترک مصادیق حاصل می‌شود و همه متعلقات معرفت، واقعیات جزئی محسوس به ادراک حسی هستند، پس ارسطو، مثل بعضی تجربه‌گرایان معاصر باید به عدم صدق قضایای ریاضی معتقد می‌شد، اما می‌بینیم که او قضایای ریاضی را صادق می‌داند و این چیزی نیست جز تأثیر بیست ساله آکادمی افلاطون که ریاضیات را والاترین نوع شناخت می‌دانست. گرچه دیوید راس سعی می‌کند در این بحث کاملا نظر ارسطو را از افلاطونیان متفاوت و ابتکاری نشان دهد(Ibid, 168) اما تیلور لغتی را که برای صورت به کار گرفته شد، به همان معنای افلاطونی‌اش که مرتبط با معنای ریاضی است، یعنی «شکل نظم یافته» (Regular Figure) می‌داند. در بحث اندیشه [فکر]، مؤلف نظر ارسطو را در باب معنای فکر، تفاوتش با صور خیال، نسبت فهم با پنداشت‌های ذهنی، جایگاه فاهمه و نقش آن در تفکر بیان کرده و ارسطو را به دلیل این دیدگاهش که کلیات حقیقتا در اشیا وجود دارند، از تجربی مسلکان متمایز می‌کند، اما از آن جهت که شناخت ناشی از ترکیب حقایق و قوانین بنیادی، کارکرد ذهن نیست، او را با تجربه‌گرایان موافق می‌داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.