Skip to main content
فهرست مقالات

درآمدی مفهوم شناختی در قلمرو تربیت دینی

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 32 (29 صفحه - از 4 تا 32)

کلیدواژه ها : تربیت ،مبانی انسان‌شناختی تربیت ،تلقین ،القا ،تربیتدینی ،شاخص‌های تربیت اسلامی ،مراحل تربیت اسلامی

کلید واژه های ماشینی : تربیت دینی ،متربی ،تلقین ،تربیت اسلامی ،تربیت نبوی ،نبوی ،تربیتی ،دینی ،موعظه ،آیات قرآن ،فطرت انسان ،مفهوم تربیت ،فرایند تربیت ،فطری ،فرایند تربیت نبوی ،تعلیم و تربیت ،سمت ،تلقین و القا ،مسیر فطرت ،متربی محوری ،تعریف دین ،شاخص‌های تربیت اسلامی ،تلاوت آیات ،کار انبیا ،بحث تربیت ،تربیت انسان‌ها ،واژه تربیت ،مسیر تربیت ،انسان‌شناختی تربیت ،داشته‌های فطری

بررسی مفهوم‌شناختی واژه تربیت و تعیین مرز آن با واژه‌هایی چون تلقین، القاء و آموزش اولین گام برای تحلیل مفهوم «تربیت» است. در این مقاله پژوهشگر کوشیده است ضمن بررسی واژه‌های فوق، مفاهیم زیربنایی انسان‌شناختی تربیت دینی همچون فطرت‌مداری و متربی محوری که از جمله‌ی اولین شاخص‌های جداکننده تربیت اسلامی از سایر انواع تربیت است، را تبیین نماید. روش تحقیق مورد استفاده، تحلیل محتوایی برخی از آیات قرآن و دسته‌ای از روایات رسیده از معصومین(ع) با رویکردی تربیتی ـ توصیفی بوده است. یافته‌های این پژوهش اگرچه اولیه‌اند اما شاید بتوانند افق‌های تازه‌تری را پیش‌روی پژوهش‌گران تعلیم و تربیت بگشاید و آنان را به مناطق فراغ و یا حوزه‌های بکر و دست‌نخورده این حوزه رهنمون گردد. حلقه‌ی بعدی این نوشتار، بازشناسی و کاوش در برخی از ویژگی‌های روش‌شناختی در عرصه‌ی آموزش و پرورش با رویکردی نظری و در بستر منابع دینی است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.