Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت تبیین تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 32 (17 صفحه - از 33 تا 49)

کلیدواژه ها : تربیت اسلامی ،تربیت سکولار ،تربیت فن‌آورانه ،تربیتتحریمی

کلید واژه های ماشینی : دین با دنیای صنعتی ،تعلیم و تربیت جدید ،مبانی تربیت اسلامی ،مبانی تربیت ،تربیت جدید ،تبیین ماهیت تربیت اسلامی ،تردید ،تربیت دینی ،نظام آموزشی ،نظام تربیتی ،ماهیت تربیت اسلامی ،تبیین ماهیت تربیت ،همراهی ،ورود تعلیم و تربیت ،مسئله‌ی تربیت اسلامی ،جدید ،انقلاب اسلامی ،مرزهای تربیت اسلامی ،کارآمدی تربیت اسلامی ،هنجارهای اخلاقی ،امکان و کارآمدی تربیت ،دنیای صنعتی ،تربیت اسلامی ،تعلیم و تربیت اسلامی ،تعلیم و تربیت ،تربیت جدید به ایران ،آموزش و پرورش ،تربیت اسلامی با تربیت ،تربیتی ،دینی

ورود تعلیم و تربیت جدید به ایران و ظهور پیش‌درآمدهای اجتماعی و اقتصادی مقتضی آموزش و پرورش نوین که مشتمل بر نقد و خرده‌گیری بر تربیت سنتی و از جمله تربیت اسلامی بود، تردیدهایی را در باب ضرورت، امکان و کارآمدی تربیت اسلامی برانگیخت. این امر بررسی تربیت اسلامی به عنوان یک موضوع سیاسی ـ فرهنگی مستقل را در محافل دینی موجب گردید. با پیروزی انقلاب اسلامی این مبحث به صورت جدی‌تری در محافل علمی مطرح شد و چالش‌ها و تردیدهایی در مورد کارآمدی آن بروز یافت. مهم‌ترین ریشه‌های این تردید را می‌توان در غفلت از تعارض مبانی تربیت اسلامی با تربیت فن‌آورانه، فقر بنیادین در حوزه‌ی تئوری‌پردازی در باب تربیت اسلامی، کم‌توجهی به تحقیقات فلسفی ـ نظری، و اقدامات عجولانه و بی‌بنیاد، جست‌وجو کرد. با این همه، می‌توان ادعا کرد که مهم‌ترین مسأله ـ که بنیاد دیگر مباحث است ـ «تبیین مفهومی تربیت اسلامی» است که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است؛ ضرورت طرح این مسأله آنگاه بیش‌تر هویدا می‌شود که بدانیم تربیت دارای ماهیتی هنجارین است و با متصف شدن آن با وصف اسلامی به دلیل گوناگونی معنایی اسلام، قرائت‌ها و تفاسیر متعددی می‌پذیرد و انضمام راهبردها و توصیه‌های متفکران مسلمان بر دیگر حوزه‌های زندگی بشر، چالش‌های جدی، در پی خواهد داشت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.