Skip to main content
فهرست مقالات

اسلامی کردن برنامه ی آموزشی و تحصیلی

نویسنده:

مترجم:

(24 صفحه - از 87 تا 110)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی ،تربیت ،برنامه‌ی ،تعلیم و تربیت ،علم ،فلسفه‌ی ،معلمان ،انسان ،دانش‌آموزان ،برنامه‌ریزی درسی ،مدرسه ،ارزش‌یابی ،اهداف تربیتی ،تعلیم و تربیت اسلامی ،دینی ،اجتماعی ،برنامه‌ی درسی ،فلسفه‌ی تعلیم و تربیت اسلامی ،فلسفه‌ی آموزش اسلامی ،غربی ،اهداف ،فلسفه‌ی تربیتی ،رشد ،دانشگاه ،معرفت ،عقل ،آموزش و پرورش ،جسمی ،دین اسلام ،برنامه‌ی تعلیم و تربیت

خلاصه ماشینی:

"با این چشم‌انداز، اولین کنفرانس جهانی مسلمانان در خصوص تعلیم و تربیت اسلامی باید به طور مشخص به دنبال یک فلسفه‌ی تربیتی اسلامی با اهداف زیر باشد: رشد متعادل کل شخصیت انسان از طریق تربیت روح، ذهن، نفس خرد، احساسات و حواس فیزیکی انسان؛ تربیت عملی مسلمانان به نحوی که ایمان را در کل شخصیت افراد متبلور و گرایش درونی نسبت به دین اسلام را در آنها ایجاد و توانمندی لازم جهت فهم قرآن و سنت را در آنها مهیا سازد، به طوری که با طیب‌خاطر از طریق نظام اسلامی ارزش‌ها، هدایت شوند به نحوی که فرد موقعیتش را به عنوان جانشینی خدا دریابد و همان‌گونه که خداوند مقرر کرده است، بر جهان اقتدار یابد. این وظیفه نباید فقط خاص علوم دینی اسلامی گردد، مدیران تربیتی و معلمان باید ارائه‌دهنده‌ی تجربیات یادگیری مناسب، به ویژه در زمینه‌ی رشد اخلاقی و معنوی، به دانش‌آموزان باشند؛ روش‌های جدید آموزشی باید کشف شوند و معلمان یا سخن‌رانان باید خلاق و مبدع باشند؛ آموزش علوم وحیانی نباید اختصاص به روش‌های سنتی، مانند حفظ متن‌های قدیمی داشته باشد، اگرچه یقینا دانش اساسی، نیازمند حفظ کردن است؛ دانش‌آموزان باید به دنبال فرایند یادگیری دربردارنده‌ی روش علمی و روش حل مسأله ـ نه داده‌ی صرف ـ باشند؛ بنابراین آنها باید طبق سفارش خداوند در قرآن کریم، به سوی تفکر انتقادی هدایت شوند؛ باید بین دیدگاه دانش‌آموزمحور و موضوع‌محور تعادل ایجاد گردد؛ درخصوص برنامه‌ی تربیت معلم، نظر بر این است که این برنامه، سازگار با فلسفه‌ی تربیتی‌ای باشد که باید تدوین گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.