Skip to main content
فهرست مقالات

«دین» و«تربیت»؛ رویکردهای اسلامی و مسیحی

نویسنده:

(26 صفحه - از 117 تا 142)

خلاصه ماشینی:

"وی با توجه به موضوع ارتباط همه‌ی رشته‌های علمی مطرح در محتوای برنامه‌ی درسی با هدف کلی تعلیم و تربیت، به ایده‌ی «رشد کاملا متوازن شخصیت انسان» که به عنوان هدف نهایی جریان آموزش و پرورش در نخستین همایش جهانی تعلیم و تربیت اسلامی مورد تصریح قرار گرفت اشاره می‌کند و پیش‌فرض‌های مربوط به ماهیت انسان را که به چنین تعریفی منجر شده فراهم آورنده‌ی چارچوب اصلی رابطه‌ی میان رشته‌های گوناگون علمی می‌داند. البته باید توجه نمود که بحث چگونگی مواجهه با پدیده‌ی نسبتا نوظهور ولی نیرومند سکولاریزم تربیتی امری است که ابتدا تحلیل، تبیین و نقد مبانی فلسفی، کلامی و زمینه‌های جامعه‌شناختی و فرهنگی آن را اقتضا می‌کند و سپس نیازمند تدوین و طراحی الگویی جای‌گزین برای تعلیم و تربیت بر مبنای تعالیم و ارزش‌های دینی است که این مهم نیز به نوبه‌ی خود مستلزم توجه به نقش انحصاری و برجسته‌ی علوم تربیتی در شناخت و هدایت جریان آموزش و پرورش و تلاش فکری و عملی برای تحقیق و نظریه‌پردازی در این حیطه‌ی علمی براساس آموزه‌های دینی است؛ لذا به نظر می‌رسد کوشش علمی معطوف به یافتن راهکارهای عملی برای برخورد مناسب با پدیده‌ی تربیت سکولار در نظام تعلیم و تربیت معاصر، آن چنان که نمونه‌ای از این تلاش ارزنده را در کتاب «دین و تربیت، رویکردهای اسلامی و مسیحی» شاهد هستیم، بدون این‌گونه ملاحظات نظری و بنیادین، به نتیجه‌ی مطلوب نخواهد رسید؛ امید است تربیت‌پژوهان دین‌باور جامعه‌ی اسلامی ما گام‌های استوارتری را در این زمینه بردارند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.