Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مطلوبیت و نقاط قوت و ضعف طرح انتخاب مدیران مدارس متوسطه به وسیله ی دبیران

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 49 علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (26 صفحه - از 1 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : طرح انتخاب مدیران مدارس ،ضعف طرح انتخاب مدیران ،مدیران مدارس ،انتخاب مدیران ،نقاط قوت ،انتخاب مدیران مدارس ،قوت ،آموزش و پرورش ،طرح جدید انتخاب مدیران ،نقاط ضعف و قوت طرح ،نقاط ضعف ،دبیران بیش از سطح ،طرح انتخاب مدیران ،دانشگاه شیراز ،شیراز ،نقاط قوت طرح ،مدیران به وسیله‌ی دبیران ،دبیران کمتر از سطح ،مدیران در سطح متوسط ،مدیران و دبیران ،میزان مطلوبیت ،پاسخ مدیران با نمره‌ی ،قوت و ضعف طرح ،میانگین نمره‌ی پاسخ‌های مدیران ،نقاط ضعف طرح ،میزان مطلوبیت طرح ،مورد نقاط ضعف طرح ،وسیله‌ی دبیران ،ضعف طرح ،میزان نقاط قوت طرح

این پژوهش به بررسی طرح جدید انتخاب مدیران مدارس به وسیله دبیران پرداخته است. پرسش های پژوهش در زمینه مطلوبیت، نقاط ضعف، نقاط قوت و مهم ترین راهکارها برای بهبود طرح و اجرای مطلوب تر آن است. پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی می باشد. جامعه آماری آن، در برگیرنده همه مدیران و دبیران دوره متوسطه در شهرستان شهرکرد و نمونه پژوهش در برگیرنده 74 نفر مدیر و 187 نفر دبیر بوده است. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه محقق ساخته با 54 پرسش بسته پاسخ به پایایی 0.92 و روایی محتوا و 4 پرسش باز پاسخ، و مصاحبه نیمه سازمان یافته با 4 پرسش باز بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه، از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی و برای تجزیه و تحلیل پرسش های باز پاسخ و مصاحبه از روش مقوله بندی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که میزان مطلوبیت طرح از نظر مدیران در سطح متوسط و از نظر دبیران بیش از سطح متوسط، نقاط ضعف طرح از نظر مدیران و دبیران کمتر از سطح متوسط و نقاط قوت طرح از نظر مدیران و دبیران بیش از سطح متوسط بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد، در زمینه میزان مطلوبیت، نقاط ضعف و قوت طرح، ‌میان نظرات مدیران با توجه به جنسیت، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و محل خدمت تفاوت وجود نداشته ولی با توجه به رشته تحصیلی تفاوت وجود داشته است. در زمینه میزان مطلوبیت، نقاط ضعف و قوت طرح، میان نظرات دبیران با توجه به جنسیت، مدرک و سابقه خدمت تفاوت وجود نداشته، ولی با توجه به محل خدمت، تفاوت وجود داشته است. مدیران و دبیران برای بهبود طرح و اجرای مطلوب تر آن به مواردی مانند: نظارت بیشتر آموزش و پرورش برای تعیین صلاحیت کاندیداها و احترام به نظرات دبیران، فرهنگ سازی برای اجرای طرح، در نظر گرفتن حق رای برای انجمن اولیا و مربیان، شورای دانش آموزی و نماینده آموزش و پرورش در انتخاب مدیران اشاره کرده اند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.