Skip to main content
فهرست مقالات

ارایه ی الگویی نظری به منظور جهت دهی و سامان دهی فعالیت های امور تربیتی در نظام آموزش و پرورش ایران با اقتباس از آموزه های عرفان اسلامی

نویسنده: ؛

زمستان 1385 - شماره 49 علمی-پژوهشی (22 صفحه - از 113 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : عرفان اسلامی ،تربیتی ،امور تربیتی ،تعلیم و تربیت ،سیر و سلوک ،جهان هستی ،فعالیت‌های امور تربیتی ،سامان‌دهی فعالیت‌های امور تربیتی ،سیر و سلوک عرفانی ،آموزه‌های عرفان اسلامی ،آموزش و پرورش ،اقتباس از آموزه‌های عرفان ،الگویی نظری ،وحدت وجود ،نظام آموزش و پرورش ،مکتب عرفان اسلامی ،سیر و سلوک عشق ،عرفانی ،حقیقی ،معرفت حقیقی ،عشق حقیقی ،آموزه‌های عرفان ،مبانی نظری ،فعالیت‌های تربیتی ،عالم هستی ،نظام تعلیم و تربیت ،مربیان امور تربیتی ،وضعیت فعلی امور تربیتی ،دیدگاه‌های عرفان اسلامی ،اصل وحدت

تجارب سال های گذشته گویای آن است که در مجموع، امور تربیتی نتوانسته به موفقیت های چشمگیری دست یابد. بنا به دیدگاه غالب صاحب نظران، کارشناسان و پژوهشگران، علت این ناکامی را بایستی در فقدان تبیین مبانی نظری فعالیت های تربیتی، کمبود الگوها و نبود برنامه های روشن و واضح جست و جو کرد. با توجه به وضعیت فعلی امور تربیتی و مشکلات مربوط به آن، این پژوهش درصدد است تا ضمن استنتاج و اقتباس از مکتب عرفان اسلامی، الگویی نظری را برای سامان دهی و جهت دهی فعالیت های امور تربیتی معرفی نماید. با توجه به این هدف، پرسش های اصلی این مطالعه عبارتند از: 1) آیا عرفان اسلامی می تواند مبنای نظری ایجاد الگویی جدید برای فعالیت های امور تربیتی قرار گیرد؟ 2) در صورت مثبت بودند پاسخ، این الگو از چه عناصر و ارتباطاتی تشکیل می شود؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد، با توجه به معنای عرفان و همچنین ویژگی های مشترکی که با تربیت دارد، در درجه نخست این امر؛ یعنی ایجاد الگو امکان پذیر است. از سوی دیگر، تربیت عاطفی با محوریت عشق پروری، تربیت اخلاقی، تربیت هنری (زیبایی شناسی) و خودشناسی، ارکان اصلی این الگوی پیشنهادی را تشکیل می دهند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.