چکیده:
این پژوهش درصدد است تا ضرورت بازنگری، اصلاح و انعطاف در روز شمار تحصیلی را از جنبه های مختلف مانند مدت و زمان تعطیلات و نحوه توزیع زمان آموزش طی روز و هفته تحصیلی بررسی نماید.
روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و جامعه آماری آن، سه گروه دبیران، مدیران و کارشناسان دوره آموزش متوسطه شهرهای اصفهان و یزد است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای متناسب با حجم، 180 دبیر و با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 35 مدیر از جامعه آماری انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از نمونه مدیران و دبیران پرسشنامه استفاده شده است. از مصاحبه نیمه سازمان یافته نیز برای جمع آوری داده های کیفی از نمونه کارشناسان (16 نفر) استفاده شد. داده های کمی در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و داده های کیفی با روش مقوله بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته های به دست آمده از پژوهش نشان داد که با توجه به تنوع شرایط اقلیمی به ویژه دما و شرایط مختلف آموزشی، اجتماعی و اقتصادی کشور، انعطاف در زمان شروع و پایان روز و سال تحصیلی ضروری است. همچنین، کاهش مدت زمان تعطیلات رسمی طی سال تحصیلی و در تعطیلات تابستان و توزیع مناسب زمان های آموزش و تعطیلات طی روزهای هفته و سال تحصیلی، از جمله تغییراتی است که می تواند در بهبود عملکرد نظام آموزشی موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"برای نمونه،به منظور محاسبهی امتیازات مربوط به"وضعیت موجود"،به ترتیبی که دیده خواهد شد عمل شده است: 49-(2x5)+(3x82) جدول 4:توصیف کمی دادههای شهر یزد مربوط به تعطیلات تابستان (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات به دست آمده از جدول شماره 4 نشان میدهد که 04 درصد از افراد نمونه از وضعیت فعلی تعطیلات تابستان رضایت دارند.
جدول 6:توصیف کمی دادههای شهر یزد مربوط به زمان آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای به دست آمده از جدول شماره 6 نشان میدهد که گزینه"وضعیت موجود"(6 روز در هفته،6 ساعت در روز)با فراوانی 53 و کسب 69 امتیاز از سوی افراد نمونهی شهر یزد به عنوان اولویت اول تعیین شده است.
در ادامه نظرات مدیران و دبیران شهر اصفهان در مورد زمان آموزش ارائه میشود: جدول 7:توصیف کمی دادههای شهر اصفهان مربوط به زمان آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات به دست آمده از جدول شماره 7 نشان میدهد که از مجموع انتخابهای صورت گرفته در پاسخ به این پرسش،گزینه 7 ساعت در روز،5 روز در هفته،تعطیلی پنجشنبه و جمعه،اولویت اول را از سوی افراد نمونهی اصفهان به دست آورده است.
4. بحث و نتیجهگیری تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از پژوهش(جدول شماره 1)نشان میدهد که انعطافپذیر کردن زمان آغاز و پایان آموزش روزانه و سال تحصیلی روشی مناسب برای سازگاری با شرایط متنوع کشور است و میتواند به عنوان راهکاری برای کاهش مشکلات،در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد."