Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به معرفت شناسی معاصر

مصاحبه شونده:

(11 صفحه - از 6 تا 16)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، معرفت‌شناسی، معرفت‌شناسی معاصر، ارسطو، ذهن، فلسفه، دکتر لگن‌هاوزن، باورها، مبناگرایی کلاسیک، لاک

خلاصه ماشینی: "البته ایشان از واژه توجیه استفاده نمی‌کنند، بلکه از واژه (Warrant)، یعنی تضمین استفاده می‌کند، ولی منظور ایشان از تضمین و دلیل ایشان برای معرفی کردن مفهوم تضمین، به جای توجیه این است که ایشان می‌خواهد بر بعد بیرونی تأکید کند و می‌گوید در صورتی که کسی ذهنش درست کار می‌کند ما می‌توانیم بگوییم که آیا او در اعتقاد خود حق دارد و به عبارتی اعتقاداتش معقول می‌شود؟ و گاهی این را به عنوان اصلی معرفت شناختی به حساب می‌آورند و می‌گویند یک شرط موجه بودن اعتقادات شخصی، یا تضمین داشتن آنها، سالم بودن عقل او است. مثلا نظریات فیزیکی درباره فضا و زمان بحث می‌کنند که آیا فضا و زمان وجود دارند یا اینکه باید آنها را جور دیگری تفسیر کنیم؟ همچنین در فلسفه اخلاق بحث می‌کنند که آیا خوب یا بد بودن چیزی، عینی است یا صرفا چیزی است که به قراردادها یا امیال انسانها وابسته است؟ آنهایی که از دیدگاه رئالیستی دفاع می‌کنند، یعنی می‌گویند عددها و مجموعه‌ها واقعیت دارند و موجودات عینی‌اند یا امور اخلاقی ـ خوب یا بد بودن ـ عینی‌اند، همه آنها با مهمترین نقدی که مواجه‌اند همان نقدی است که در معرفت‌شناسی مطرح شده است. ذهن: این مثالهایی که شما فرمودید با بحث دیگری عجین می‌شود و آن بحث بر سر تقدم معرفت‌شناسی و متافیزیک است، کدام یک از اینها بر دیگری تقدم دارد؟ دکتر لگن‌هاوزن: به نظر بنده به هم وابسته هستند و نمی‌توانیم تنها یکی را بر دیگری مقدم بدانیم؛ زیرا اگر بخواهیم از تقدم هستی‌شناسی دفاع بکنیم، نقد آن به این صورت است که می‌گویند از کجا به آن معرفت یافته‌ای؟ برای جواب دادن به این نقد، یعنی برای دفاع کردن از تقدم هستی‌شناسی، باید به معرفت‌شناسی بپردازیم، ولی به این دلیل نمی‌توانیم بگوییم که معرفت‌شناسی تقدم دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.