Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ علم حضوری

مترجم:

نویسنده:

(25 صفحه - از 17 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، عقل، ارسطو، فلسفه، افلاطون، فلسفه اسلامی، عرفانی، عقل فعال، انسان، نور، نفس، فعل، اشراقی، اتحاد، نظریه، فارابی، تاریخی، علم حضوری، ادراک، وحدت، فلسفه اشراقی، تاریخ علم حضوری، واقعیت، معرفت عقلانی، افلاطون و ارسطو، ذهن، معقول، وحدت اشراقی میان عقل انسان، معرفت انسان، ابن‌رشد

خلاصه ماشینی: "فلسفه اسلامی بر آن است که همان طور که تحلیل ارسطو از "انتزاع" اگرچه باطل نیست، ولی راه‌حل نهایی و رضایتبخشی برای مسأله معرفت عقلانی به شمار نمی‌آید، نظریه "ادراک " عقلانی افلاطون نیز نمی‌تواند به عنوان علاج کامل این مشکل تلقی شود. با این حال نو افلاطونیان به طور کلی، دلمشغول سؤال اساسیی که در اینجا مطرح شد، نبودند؛ یعنی اینکه آیا زمینه‌های وجودیی برای کلیه اشکال ادراکات و معرفت‌شناسی بشر، یعنی زمینه‌هایی برای تمامی اشکال معرفت بشر، وجود دارد یا نه؟ آیا زمینه‌ای مشترک برای رؤیت عقلانی افلاطونی، معرفت انتزاعی ارسطویی، معرفت به خود، معرفت حسی، و معرفت عرفانی وجود دارد؟ این مکتب متقدم‌تر فلسفی، شکل آغازین معرفت را به صراحت با همان مراتب وجودی واقعیت خود یکی ندانسته است؛ گرچه هنگام مواجهه با مسأله عرفان، ارتباطی با این زمینه برقرار کرده و درباره نوعی معرفت حضوری در مقابل معرفت متعارف مربوط به رابطه ذهن و عین سخن گفته است. اگر این صور به عنوان نمونه‌های موجودات زنده در ذات خداوند نباشند، پس طرح از پیش موجود آنچه حضرتش به وجود حقیقی در آورده است، چه چیز خواهد بود؟ و با چه نظامی آنچه را به هستی در آورده، فعلیت بخشیده است؟» (6) فارابی در خصوص مسأله معرفت، دیدگاه خود را به این صورت تشریح می‌کند: «فص: نفس انسان آن است که توانایی دریافت معنی را با تعریف و با درک واقعیت خالص آن معنی دارد که از طریق آن، امور ضمیمه شده غیر ذاتی، طرد می‌شوند و حقیقت محض آن، به عنوان هسته مشترک باقی مانده است که تمامی مثالهای مختلف به بساطت آن هسته فرو کاسته می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.