Skip to main content
فهرست مقالات

مبناگروی تصدیقات و توجیه باورها در فلسفه اسلامی

نویسنده:

(20 صفحه - از 42 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : باور، قضیه، تصدیق، اولیات، مفهوم، وجدانیات، نقیض، حمل، تصدیقات و توجیه باورها، حس

خلاصه ماشینی:

"باورهایی را که صرفا از راه ادراک تصورات حاصل می‌شود اولیات(15) می‌نامند و در تعریف آنه می‌گویند: قضایایی که صرف تصور دو طرف قضیه ـ مثلا صرف تصور موضوع و محمول در حملیات ـ کافی برای تصدیق به قضیه است؛ مانند «کل از جزء خود بزرگ‌تر است». این که گفته شد "دست کم" برای آن است که ممکن است محمولی از اجزای مفهومی موضوع و یا از نقیض اجزای مفهومی موضوع باشد و بر موضوع حمل یا از آن سلب شود که در این دو صورت نیز عقل با صرف تصور موضوع و محمول، حکم به صدق یا کذب می‌کند و قضیه نیز در این صورت، اولی الصدق یا اولی الکذب می‌باشد. در منطق، محمولاتی را که جزو مفهوم موضوع باشد "ذاتی" می‌نامند و اگر تعداد قضایای موجبه‌ای را که محمولات آنها ذات موضوع است "z" بنامیم، در این صورت، z2 قضیه داریم که اولی الصدق یا اولی الکذب است و جزو n6 قضیه هم محسوب نمی‌شود؛ زیرا قطعا قضیه‌ای مانند حمل حیوان بر انسان داریم که محمول جزء مفهوم موضوع است. از این رو، از نظر وضوح، در رتبه چهارم قرار می‌گیرد؛ زیرا اگر چه صرف تصور موضوع و محمول در این دسته برای تصدیق کافی است، اما کسی که با این دسته از قضایا مواجه می‌شود به خوبی باید در مفهوم موضوع و محمول تأمل کند و مفهوم آن دو را در ذهن تثبیت نماید و کاملا توجهش را به نسبت میان آن دو معطوف سازد تا صدق یا کذب این دسته از قضایا را دریابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.