Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی عرفا

نویسنده:

(7 صفحه - از 108 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،عرفا ،حق ،گزاره‌ها ،شناخت ،برهان ،مناسبت ،حقیقت ،قونیوی ،معرفت‌شناسی عرفا ،ابن‌عربی ،صفت ،کشف ،استدلال ،صحت ،دیدگاههای ،ذوق ،دیدگاههای عرفا در مباحث معرفت‌شناختی ،علم ،حقایق بسیط ،تناسب ،دلیل صحت واقعی گزاره ،دلایل فکری و استدلالهای عقلی ،اطمینان ،کتاب ،راه کشف و شهود ،اختلاف ،افکار ابن‌عربی ،شناخت حقایق بسیط ،قونیوی عارف

خلاصه ماشینی:

". » د ـ نتیجه بحث «حاصل بحث آن که به دو دلیل نمی‌توان برهان عقلی را در معرفت کافی دانست: یکی اینکه: تکیه‌گاه و سبب نهائی اطمینان هر کسی به حقانیت گزاره‌های علمی مورد قبولش، یک حالت ذوقی درونی است که این حالت، معلول و محصول کسب و استدلال نیست. «خردمندان و اهل بصیرت بر این باورند که برای رسیدن به معرفت درست، دو راه بیشتر در پیش رو نداریم: یکی راه استدلال و اندیشه است و دیگری راه کشف و شهود. بنابراین صلاح در آن است که به راه کشف رفته، خود را از همه تعلقات جدا کرده، دست از دلبستگی‌های دنیوی کشیده، درون را از علوم ظاهری و قوانین اندیشه و استدلال پاک سازیم، آن گاه رو به سوی حق آورده و برای رسیدن به حقیقت تلاش کنیم. ابن سینا ـ که استاد و پیشوای اهل نظر است ـ چون بر این نکته از طریق فکر یا ذوق آگاه شده بود، بارها تصریح می‌کند که درک حقیقت اشیاء در توان بشر نیست، بلکه در نهایت ما به خواص و لوازم و عوارض یک شی‌ء می‌رسیم نه به ذات آن شی‌ء. برای ما ـ چنانکه گفتیم ـ شناخت، براساس مناسبت است و حقایق بسیط با کسی که در طلب معرفت است، تناسب ندارند. بلی شناخت حقایق ممکن است، اما نه با تکیه بر شناخت فکری و نظری، بلکه این معرفت وقتی حاصل می‌شود که از عارف سالک، حکم همه نسبتها و صفات تقییدی مرتفع شده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.