Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی عرفا

نویسنده:

(7 صفحه - از 108 تا 114)

کلید واژه های ماشینی : معرفت، عرفا، حق، شناخت، برهان، مناسبت، حقیقت، قونیوی، معرفت‌شناسی عرفا، ابن‌عربی

خلاصه ماشینی:

". » د ـ نتیجه بحث «حاصل بحث آن که به دو دلیل نمی‌توان برهان عقلی را در معرفت کافی دانست: یکی اینکه: تکیه‌گاه و سبب نهائی اطمینان هر کسی به حقانیت گزاره‌های علمی مورد قبولش، یک حالت ذوقی درونی است که این حالت، معلول و محصول کسب و استدلال نیست. «خردمندان و اهل بصیرت بر این باورند که برای رسیدن به معرفت درست، دو راه بیشتر در پیش رو نداریم: یکی راه استدلال و اندیشه است و دیگری راه کشف و شهود. بنابراین صلاح در آن است که به راه کشف رفته، خود را از همه تعلقات جدا کرده، دست از دلبستگی‌های دنیوی کشیده، درون را از علوم ظاهری و قوانین اندیشه و استدلال پاک سازیم، آن گاه رو به سوی حق آورده و برای رسیدن به حقیقت تلاش کنیم. ابن سینا ـ که استاد و پیشوای اهل نظر است ـ چون بر این نکته از طریق فکر یا ذوق آگاه شده بود، بارها تصریح می‌کند که درک حقیقت اشیاء در توان بشر نیست، بلکه در نهایت ما به خواص و لوازم و عوارض یک شی‌ء می‌رسیم نه به ذات آن شی‌ء. برای ما ـ چنانکه گفتیم ـ شناخت، براساس مناسبت است و حقایق بسیط با کسی که در طلب معرفت است، تناسب ندارند. بلی شناخت حقایق ممکن است، اما نه با تکیه بر شناخت فکری و نظری، بلکه این معرفت وقتی حاصل می‌شود که از عارف سالک، حکم همه نسبتها و صفات تقییدی مرتفع شده باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.