Skip to main content
فهرست مقالات

شکاکیت

نویسنده:

مترجم:

(52 صفحه - از 121 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : شک‌گرایی، باور، توجیه، شناخت، گزاره، باور موجه، توهم، استقرایی، شک‌گرایان، یقین، حقیقت، اصل، استدلال، فرض، ذهنی، دیدگاه، اثبات، طرز موجهی باور، امکان، موضوع، خطاناپذیری، عقل سلیم، استدلال استقرایی، دیدگاه مبتنی بر عقل سلیم، مزرعه سرسبزی، ممکن، حال، شناخت فرض‌های استدلال استقرایی، باور توجیه، مزبور

خلاصه ماشینی: "این تجربه‌ها چگونه می‌توانند ما را در پذیرش این باور توجیه نمایند که یک جهان خارجی وجود دارد یا آنکه اذهان دیگری وجود دارد؟ به بیان دیگر، اگر تجربه‌های ما حقیقت گزاره‌هایی را که ما معمولا درباره جهان خارج باور می‌کنیم، کمتر از حد معمول خود نشان دهد، تقریبا به این معنا که حقیقت و صدق آن گزاره‌ها را در برابر صدق فرضیه‌های شک‌گرایانه جایگزین (یا دیگر) قاطعانه نشان ندهد، چگونه تجربه ما می‌تواند یک چنین گزاره‌های مبتنی بر عقل سلیم را توجیه نماید؟ اگر نتوانیم در مورد این‌گونه گزاره‌ها توجیه شویم (که هیوم نیز به نحو قابل قبولی همین را می‌گوید)، پس نمی‌توانیم شناختی هم راجع به آن گزاره داشته باشیم. اما اصلا چرا باید بتوانم این کار را انجام دهم؟ آیا دلیلی وجود دارد که فکر کنم مزرعه سرسبز مزبور ممکن است در واقع رنگ‌آمیزی شده باشد؟ برای آنکه بدانم چنین توضیحاتی درست نیستند، آیا من بایستی نه تنها یک باور حقیقی مبتنی بر شواهد متقن، بلکه همچنین توانمندی بیشتری را برای دانستن، در مورد هر توضیح احتمالی ممکن از این نظر داشته باشم که باور من چگونه می‌تواند کذب باشد. با این حال، آیا می‌توان چیزی گفت که نشان‌دهنده وجود شناخت باشد و شک‌گرایان معتدل را قانع کند، یعنی شک‌گرایانی که مثلا معتقدند اگرچه انتقال توجیه و شناخت باید یک انتقال قیاسی باشد، اما قبول دارند که حداقل می‌توان گزاره‌های بدیهی و گزاره‌های راجع به خودآگاهی کنونی فرد را دانست یا به طرز موجهی باور کرد؟ حتی اگر جواب این سؤال منفی باشد، شاید کسی پیدا شود که بتواند نشان دهد که شناخت یا حداقل، باور موجه، وجود دارد، حال چه شکاکان برهان و استدلال یک فرد را برای خود قابل قبول بیابند و چه نیابند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.