Skip to main content
فهرست مقالات

معرفی اصطلاحات معرفت شناسی

(16 صفحه - از 227 تا 242)

خلاصه ماشینی:

"گاسندی و هابز و مرسن آن را به‌عنوان اعتقادات جزمی ناموجه و توجیه‌ناپذیر مورد انتقاد قرار دادند: چرا خدای قادر متعال نمی‌تواند ما را بفریبد؟ از کجا می‌توانیم بدانیم که حقیقتی که برای خدا یا فرشتگان وجود دارد غیر از چیزی است که ما وادار می‌شویم آن را حقیقت بدانیم؟ چرا هرآنچه را بطور واضح و متمایز تصور کنیم، نه صرفا در ذهن ما، بلکه در واقعیت نیز حقیقت باشد؟ از کجا می‌توانیم بدانیم که تصور ذهنی ما از جهان، هر اندازه هم که یقینی باشد، توهم خود ما نیست؟ پاسخ دکارت این بود که جدی گرفتن این سؤالات به‌معنی بستن در به روی عقل و تعطیل کردن آن است. مقدمه دوم استدلال بالا متضمن مفهوم دکارتی شک است، که بدین معناست که یک گزاره، بطور مثال «گ»، برای «ع» درصورتی شک‌آمیز است که اگر گزاره‌ای وجود داشته باشد که اولا «ع» در انکار آن موجه نباشد و ثانیا اگر آن گزاره به باورهای «ع» افزوده شود در آن صورت توجیه تصدیق «گ» از بین می‌رود. اما قطعا باید توجه داشت که حتی اگر آن اصل به‌صورتی که گفته شد غلط باشد، تا آنجا که معرفت مستلزم توجیه است می‌توان از استدلال بالا برای نشان دادن این نکته استفاده کرد که «گ» فراتر از حد و دانش و معرفت ماست زیرا باور به «گ» ناموجه است. اما همین ارزیابی دوباره، خود نشان حقانیت اصل انتقال‌پذیری است، زیرا این ارزیابی بر تشخیص این نکته مبتنی است که اگر گزاره اصلی موجه باشد گزاره متضمن در آن نیز موجه است؛ اما، همانگونه که «ع» استدلال می‌کند، گزاره دوم موجه نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.