Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت و مطابقت

نویسنده:

(22 صفحه - از 3 تا 24)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،تصدیق ،قضیه ،توجیه ،معرفت تصدیقی ،معرفت‌شناسان ،تصدیق صادق موجه ،صدق ،معرفت تصدیقی بالمعنی ،یقین ،Knowledge ،معرفت‌شناسان غربی ،افلاطون ،تصدیق صادق موج ،بحران ،مراد ،تنسیق ،یقین بالمعنی ،معرفت‌شناختی ،صدق قضیه ،توجیه معرفت‌شناختی ،الاخص ،توجیه معرفت‌شناختی با صدق قضیه ،توجیه معرفتی ،بحران گتیه در معرفت‌شناسی غرب ،پندار ،معرفت تصدیقی معرفت‌شناختی ،تعریف معرفت تصدیقی بالمعنی ،واقع ،نظریه

خلاصه ماشینی:

"این‌که گفتیم «غالبا» بدان لحاظ است که کسانی نیز در این سه رکن معرفت مناقشه کرده، (3) و با به دلیل مشکلاتی از قبیل «مشکله گتیه»، (GettierProblem) که بعدا بدان خواهیم پرداخت، شرایط دیگری بر شرایط مذکور افزوده‌اند، ولی سختی رایج معرفت‌شناسان، قبل از بحران گتیه در سال 1963 این بود که «معرفت قضیه‌ای» تصدیق صادق مقرون به «توجیه معرفتی» (epistemicjustification) است، و وجه آن این است که آنگاه منطقا می‌توانیم بگوییم کسی می‌داند که دستکم قضیه‌ای که آن شخص می‌داند صادق باشد. این نظریه معتقد است که اگر ما در مقام توجیه، «دلیل کافی» داشته باشیم، گرچه منطقا این دلایل به دلیل خصلت درون‌گرایانه توجیه، ما را به صدق نمی‌رساند، ولی از طرف دیگر از آنجاکه مکانیسم خوبی در تحصیل معرفت به‌کار گرفته‌ایم، همین امر موجب می‌شود که از قضا اوضاع هم بر وفق مراد بوده، و نفس‌الامر نیز با ما همراهی و همگامی داشته باشد، و در نتیجه «معرفت» تحقق یابد، و مشکلی هم از ناحیه مثال‌های نقض گتیه باقی نماند، زیرا مثال‌های نقض گتیه، درواقع «معرفت» نیست. اکنون که دانستیم ریشه بحران گتیه در معرفت‌شناسی معاصر غرب، در تسامح نسبت به اطلاق بایسته مفهومم «معرفت» و نیز «فرایند توجیه» است، اگر به تنسیق دقیق از «معرفت تصدیقی» بازگردیم، خواهیم دید که «مشکله گتیه» نه‌تنها نمی‌تواند به «ابر معرفت» آسیب رساند، بلکه اصلا این نوع مشکله در این تنسیق از «معرفت» موضوعا منتفی است، چراکه «ابر معرفت» مقرون به آن نوع توجیهی است که ضرورتا با صدق قضیه ملازمه دارد، و آن «برین توجیه» است؛ توجیهی که هرگاه با «تصدیق» قرین باشد، صدق آن‌را تضمین کرده، و درواقع «معرفت بودن تصدیق» را گواهی می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.