Skip to main content
فهرست مقالات

تفاعل ذهن و عین

نویسنده:

(14 صفحه - از 112 تا 125)

کلید واژه های ماشینی : تفاعل ذهن و عین ،تفاعل ذهن ،تفاعل ،ذهن و عین ،نیگل ،صور ذهنی ،صدق و کذب ،کذب ،فرض تفاعل ذهن ،کیفیت پیدایش ادراکات ،فهم صدق قضیه ،واقع ،صدق قضیه ،عاشق ،صور تصوری ،ارزش شناخت ،کیفیت پیدایش ،ذهنی ،توماس نیگل ،صور تصدیقی ،پیدایش ادراکات ،فهم صدق ،ادراکات تصوری ،ارزش ادراکات ،تصوری ،جهل مرکب ،انگاره نیگل ،وجدانیات ،قضایای وجدانی ،ارزش معرفتی

خلاصه ماشینی:

"از این رو ما نیز تلاش خواهیم کرد به پاسخ اجمالی مجموعی این تقاریر بسنده کنیم ولی قبل از پرداختن به پاسخ اشکال، با این دسته شکاکان نخست به تنازعی در باب رابطه کیفیت پیدایش ادراکات و ارزش شناخت، می‌پردازیم: مناقشه در مبنای مناقشه به نظر می‌رسد پایه تمام اشکالات مستند به تفسیر تفاعلی فهم از ذهن و عین، مبتنی بر این برداشت از معرفت است که تنها معرفتی صادق است که انفعال، بی کم و کاست، از خارج داشته باشد. صور قضیه‌ای و ارزش شناخت همان‌گونه که به خاطر دارید، صور قضیه‌ای را «صور صامت» نامیدیم زیرا این صور، گرچه در باب واقع اظهارنظر می‌کنند ولی نسبت به صدق و کذب خود، سخن نمی‌گویند، چون قضیه بودن قضیه با مشکوک بودن صدق و کذب او نیز سازگار است، لذا می‌گوییم: قضیه، فاقد «لسان معرفتی» است. البته چنین تضمینی در اولیات ـ و وجدانیات، چنانکه بعدا تشریح خواهیم کرد ـ وجود دارد زیرا «احتمال جهل مرکب» که در قضایای دیگر وجود دارد، در اولیات راه ندارد و سر آن این است که فهم صدق قضیه از تصور قضیه حاصل آمده؛ یعنی تصور درست قضیه منشأ چنین تصدیقی شده است و چون تصدیق بلاتصور محال است، پس همواره علت تصدیق این قضایا به همراه آنهاست و روزنه احتمال خطا (از طریق فرض تفاعل ذهن و عین و... (14) نقد نقد نقدی که بر «انگاره نیگل» مورد ملاحظه قرار دادیم، گر چه بر سبق و سیاق جالبی تدوین یافته بود ولی چنین به نظر می‌رسد که «انگاره نیگل» را نتوانسته است از میدان بدر برد زیرا نیگل مدعی است تمام ادراکات آدمیان وابسته به سرشت و طبیعت انسانهاست و او خود و ادراکاتش را نیز از این سخن مستثنی ندانست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.