Skip to main content
فهرست مقالات

صابئان از دیدگاه فقیهان(2)

نویسنده:

(18 صفحه - از 26 تا 43)

کلید واژه های ماشینی : صابئان، مجوس، جزیه، اهل کتاب، کتاب، اهل کتاب بودن صابئان، یهود و نصاری، صابئان اهل کتاب، اسلام، دین

خلاصه ماشینی: "در میان فقها سخن در این است که آیا صابئان اهل کتاب هستند و احکام ذمیان در باره‌ی آنها جاری است یا نه؟ آیا به عنوان یک اقلیت مذهبی می‌توانند در پناه حکومت اسلامی زندگی کنند و مانند یهود و نصاری ومجوس جزیه بپردازند، یا نه؟ مسئله در میان فقهای شیعه و سنی مورد اختلاف است. شیخ مفید پس از اشاره به اختلاف فقهای اهل سنت در باره صابئان به اظهار نظر می‌پردازد و می‌گوید:2 اما ما در وجوب جزیه از سه گروه یهود و نصاری و مجوس تجاوز نمی‌کنیم؛ زیرا که سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در باره آنها همین بود و نیز به خاطر توقیعی که در احکام آنها از پیامبر وارد شده است و از امیر موءمنان علی علیه السلام روایت شده است که فرمود: «مجوس به این جهت به یهود و نصاری در جزیه و دیات ملحق شده‌اند که در گذشته آنان کتاب داشته‌اند» آن‌گاه شیخ مفید یکسان بودن حکم فقهی صابئان را با مجوسیان بعید شمرده، می‌گوید: اگر بنا بر قیاس باشد از نظر من مانویان و مزدکیان و دیصانیان از صابئان به مجوسیان نزدیکترند؛ زیرا اصول مذاهب آنها به اصول مذهب _______________________________ 1. فقیه بزرگ مرحوم شیخ محمد حسین نجفی (متوفی 1266) معروف به «صاحب جواهر» در باره صابئان در جاهای مختلفی بحث کرده 14 از جمله در کتاب الجهاد در باب «أحکام أهل الذمة» پس از ادعای اجماع بر این که از اصناف سه‌گانه: یهود، نصاری و مجوس جزیه اخذ می‌شود، در باره صابئان می‌نویسد: «وأما الصابئون فعن ابن الجنید التصریح بأخذ الجزیة منهم والاقرار علی دینهم»؛ ابن جنید تصریح کرده است به این که از صابئان می‌توان جزیه گرفت و بر دینشان باقی گذاشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.