Skip to main content
فهرست مقالات

گفتمان فلسفی علامه ی حلی با محقق طوسی(1)

نویسنده:

(8 صفحه - از 44 تا 51)

کلید واژه های ماشینی : علامه‌ی حلی با محقق طوسی، سألت شیخنا أفضل المحققین نصیر، ذات، فلسفی علامه‌ی حلی، فعلی، صورة، کون، علم، الهیولی، الخارج، شفاء، نفس، الشیء، المادة، المقولة، لیس، مقوله، الشیء فی الشیء، معقولات ثانیه فلسفی، ابن‌سینا، أفضل المحققین نصیر الملة، ذات الهیولی، الهیولی المتشخصة بذات الصورة، الأعیان، شیی‌ء، الصورة المعینة لأجل الهیولی، پاسخ محقق طوسی، کون الشیء، الهیولی الصورة، علم فعلی

خلاصه ماشینی: "علامه‌ی حلی در پایان این بحث دیدگاه استاد خود و همفکران او را نپذیرفته، و برای علم خداوند متعال به ذات خود، تفسیر دیگری ارایه داده، می‌نویسد: «و فیه نظر، فان علم واجب الوجود بذاته نفس ذاته بالذات ومغایر له بالاعتبار، ومن حیث المغایرة یکون صادرا عنه و متأخرا بالذات وکأنه حکایة عنه ومثال له ومستفاد منه، فان الذات الحقیقیة هی الأصل و هذا العلم تابع، فکان انفعالیا بهذا الاعتبار عن ذاته لا عن غیره». آنچه از پاسخ محقق طوسی در بالا و عبارت وی در تجرید الاعتقاد 6 به دست می‌آید این است که وی: مقوله‌ی7 اضافه را از معقولات ثانیه فلسفی می‌داند8 نه از معقولات ثانیه منطقی مانند کلیت و جزئیت، ذاتیت، معرف و حجت؛ گرچه علامه به این نکته اشاره‌ای نکرده و آنچه که به استاد خود نسبت می‌دهد، وارد کردن اضافه در معقولات ثانیه منطقی است، لذا این دیدگاه را نپذیرفته و به آن اشکال کرده و می‌گوید: و هذا الجواب فیه نظر، فان المعقول _______________________________ 5. 6. سألت شیخنا أفضل المحققین نصیر الملة و الدین قدس الله روحه عن هذا البحث 16 و ما سبب تشخص کل‌من المادة والصورة؟ فقال:17 «المادة تتشخص بالصورة المطلقة أی بذات الصورة من حیث هیهی لا بصورة معینة، فإن الهیولی إنما تصیر هذه الهیولی بعینها لأجل صورة تشخصها وتعینها لا من حیث إنها صورة معینة بل من حیث إنها صورة ما، فإن أی صورة اقترنت بالمادة کانت تلک المادة بعینها هی المادة المقترنة بالصورة السابقة."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.