Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق دینی(2) نظریه ی فرمان( یا امر) الاهی تعدیل یافته

مترجم:

(7 صفحه - از 128 تا 134)

کلید واژه های ماشینی : نظریه فرمان الاهی تعدیل، فرمان الاهی، فرمان الاهی تعدیل، دینی، نظریه‌پرداز فرمان الاهی تعدیل، خدا، اخلاق دینی، ظلم، فرامین الاهی ارزش‌گذاری، اراده

خلاصه ماشینی:

"در عین حال او نخواهد گفت اطاعت خدا در چنین وضعیتی «نادرست»خواهد بود، زیرا او عادت کرده است که واژه نادرست را برای این امر استعمال کند که بگوید چیزی بر خلاف خواست واراده خداوند است؛ ظاهرا به نظر او این طور نیست که استفاده از واژه درست و صواب جهت بیان تنفر و اشمئزاز شخصی خود نسبت به فعلی باشد که مخالفت با آن هیچ حجیت الاهی ندارد به همان نحو او نخواهد گفت مخالفت کردن با امر خدا به ظلم ، «درست» (به معنای مجاز اخلاقی) خواهد بود؛ زیرا ظاهرا به نظر او روش صحیحی نیست که دیدگاه و نگرش شخصی‌اش را در مورد عملی اظهار دارد که هماهنگ با حجیت الاهی نیست. به این طریق برداشتها و مفاهیم متدین در باب درستی و نادرستی اخلاقی متبلور در وضعیتی می‌شود که در آن، او اعتقاد دارد که خدا به ظلم به خاطر خود ظلم امر می‌کند، یعنی بدان گونه که الاعلیها السلام‌ن کارکرد دارند، کارکرد نخواهند داشت؛ زیرا او مستعد و مایل به این امر نیست تا از این واژه‌ها برای بیان این که عملی درست یا نادرست است... پس به چه معنایی نظریه پرداز فرمان الاهی تعدیل یافته می‌تواند معتقد شود که خداوند کانون اعلای علایق (و وفاداری) اوست؟ من در باره علاقه ووفاداری صادقانه به خداوند که در دین یهودی مسیحی خواسته شده است تفسیر ذیل را پیشنهاد می‌کنم: در این تفسیر ایده و عقیده حیاتی این نیست که یک چیزی به خاطر خودش و بیشتر از هر چیز دیگری ارزشمند (و معتبر) باشد و هیچ چیز دیگری مستقل از او (ارزش‌گذاری نشود به آسانی پذیرفته می‌شود که متدین انگیزه‌های متعددی برای موضع اخلاقی‌اش خواهد داشت و این که این انگیزه‌ها حداقل تا حدودی مستقل از یکدیگرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.