Skip to main content
فهرست مقالات

ارتداد؛ آزادی اندیشه و آزادی بیان

نویسنده:

(10 صفحه - از 76 تا 85)

کلید واژه های ماشینی : ارتداد ،آزادی اندیشه و آزادی بیان ،اندیشه ،مرتد ،حق ،حقیقت ،عقوبت ،معاد ،عقل ،انکار ،عقیده ،خدا ،ایمان ،روشمندانه ،انبیاء ،سخن ،انسان ،ماهیت ارتداد سخن ،تلاش ،فهم حقیقت و پذیرش حقیقت ،تحقیق ،علم ،اندیشه و تحقیق روشمندانه ،مرحله‌ی ،فهم حق ،فهم حقیقت ،اصول ،فرد ،کار ،تحقیق روشمندانه به دست

خلاصه ماشینی:

"اما در مورد جاهل مرکب که نهایت تلاش علمی خود را به کار برده و روشمندانه و عالمانه طی طریق کرده، اما از رسیدن به هدف «قاصر» بوده است، چنین فردی گرچه در فضای اندیشه‌ی خود «مرتد» شده و به لحاظ کلامی (علم کلام) مرتد محسوب می‌شود، اما عقوبت و مجازات مرتد شامل او نخواهد شد، نه عقوبت دنیوی که مجازات اعدام است و نه عقوبت اخروی که عذاب دوزخ است. نه تنها فقیهی که با تمام توان خود تلاش کرده و به واقع نرسیده است مستحق مجازات نیست، بلکه حتی شایسته‌ی دریافت اجر و پاداش الهی نیز هست. از یاد نبریم که این پاداش، مخصوص خطاکارانی است که تمام تلاش خود را روشمندانه به کار بسته‌اند، اما به دلایلی که «خارج از اختیار» آنها بوده است به واقعیت و حقیقت نرسیده‌اند. بر همین منوال می‌توان گفت که پژوهنده‌ی کوشایی که در مباحث کلامی و عقیدتی تلاشی روشمندانه مصروف داشته اما از دریافت حقیقت قاصر بوده است، نه تنها عقوبتی در انتظار او نیست، بلکه حتی پاداش الهی را نیز دریافت خواهد نمود. کفر درست در همین نقطه معنا می‌یابد؛ کسی که به وجود مبدأ و معاد پی برد، باید خود را ملزم به پذیرش آثار و تبعات فهم خود کند و پیش از آن که چنین فردی را خدا و رسول او مکلف کنند، این اندیشه و خرد اوست که چنین الزامی را بر او روا می‌شمارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.