Skip to main content
فهرست مقالات

ایمان

نویسنده:

(14 صفحه - از 108 تا 121)

کلید واژه های ماشینی : ایمان، اسلام، ایمان و اسلام، تصدیق قلبی، مرجئه، تغایر مفهومی ایمان و اسلام، الإیمان، تصدیق قلبی و اقرار زبانی، باطنی، موءمن

خلاصه ماشینی:

"بنابراین، همان‌گونه که ایمان، علت ناقصه‌ی کردار شایسته و نیک می‌باشد عمل صالح نیز به نوبه‌ی خود در ارتقای ایمان تأثیرگذار است، بدین گونه که مرتبه‌ی اول ایمان (تصدیق و باور قلبی) متناظر با یک نوع کنش خاص است، آنگاه همین عمل به نوبه‌ی خود مقدمه‌ای برای ارتقای ایمان به مرتبه‌ی دوم می‌شود و این فرآیند به طور مستمر تا رسیدن به مرتبه‌ی نهایی ایمان ادامه می‌یابد. بدین سان روایت اول دلالت دارد کسی که زنا و یا سرقت می‌کند بهره‌مند از مرتبه‌ی ایمان کامل نمی‌باشد و در صدد نفی ایمان به صورت کامل نمی‌باشد حال با توجه به این که هر مرحله و مرتبه‌ای از ایمان عمل خاصی را می‌طلبد، اگر شخصی در آن مرتبه باشد اما عمل متناظر با آن را به جای نیاورد، می‌توان گفت موءمن نیست، یعنی ایمانی که بهره‌مندی از آن لازمه‌ی این مرتبه است را ندارد اما نسبت به مرتبه‌ی قبل از آن، موءمن می‌باشد. بنابراین، کسی که ایمان مرتبه‌ی سوم را دارد اما کبیره‌ای را انجام می‌دهد، یعنی عمل بایسته و ضروری آن را بجای نمی‌آورد، نسبت به این مرحله، ایمان ندارد اما نسبت به مرحله‌ی دوم ایمان (تصدیق قلبی و اقرار زبانی) موءمن محسوب می‌شود. (45) دلالت بر این دارد که اعراب فقط مرتبه‌ی دوم ایمان(ایمان به معنای عام) را که شامل تصدیق قلبی و اقرار لسانی است که نام مخصوص «اسلام» بر آن صادق است را دارا بودند اما هنوز به مراتب بالای ایمان نایل نشده بودند که این مراتب بالا، در کاربرد و استعمال خاص ایمان در مقابل اسلام قرار دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.