Skip to main content
فهرست مقالات

کیفیت عذاب در عالم برزخ

نویسنده:

(8 صفحه - از 128 تا 135)

کلید واژه های ماشینی : برزخ ،کیفیت عذاب در عالم برزخ ،عذاب ،الم ،لذت ،ادراک ،بدن ،عذاب برزخی از دیدگاه عقل ،مرگ ،حسرت ،نفس ،انسان ،کیفیت عذاب برزخی ،روح ،حسی ،رذیله ،صفات ،معاد ،قیامت ،عذاب روحانی از عذاب جسمانی ،عذاب‌های جسمانی در عالم برزخ ،جهنم ،باطنی ،رنج ،دنیا ،عذاب جسمانی شدیدتر ،لذت و الم ،عذاب جسمانی ،عذاب‌های روحانی ،لذت‌های عقلی به‌طریق‌اولی شدیدتر

خلاصه ماشینی:

"ابن سینا ایشان در کتاب ارزشمند «اشارات» می‌فرمایند: «وقتی نفس مجرد شد یعنی از بدن جدا گردید و از موانع و شواغل سرگرم کننده که در دنیا داشت فارغ گردید؛ از صفات رذیله‌اش تألم و ناراحتی فوق العاده‌ای احساس می‌کند به طوری که این عذاب روحانی از عذاب جسمانی شدیدتر است. کیفیت عذاب برزخی از دیدگاه عقل فیلسوفان اسلامی مانند ابن سینا و دیگران در بحث سعادت و شقاوت می‌گویند: لذت و الم (رنج) نوع خاصی از ادراک می‌باشند به این معنا که یک نوع ادراک و نیلی می‌باشند که از وصول به چیزی که نسبت به ادراک کننده خیر و کمال است یا شر و آفت است پیدا می‌شود. به عبارت دیگر لذت به دو چیز بستگی دارد: یکی رسیدن به کمال و دیگری ادراک و احساس آن رسیدن، البته با ملاحظه‌ی دو شرط: شرط اول این که ادراک کننده شاغل نباشد مانند آدم سیری که از خوردنی لذت نمی‌برد چون جهاز هاضمه، مشغول و سرگرم هضم غذای موجود است. (9) کیفیت عذاب برزخی از دیدگاه نقل از مجموع آیات و روایاتی که درباره‌ی برزخ وارد شده است استفاده می‌گردد که در برزخ علاوه بر عذاب‌های روحی، عذاب‌های دیگری هم وجود دارد. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری از مجموع آیات، و روایات و دلیل عقلی مذکور استفاده می‌گردد که در برزخ عذاب‌های مختلفی وجود دارد که گاهی به شکل عذاب‌های روحانی وحسرت است و گاهی به شکل عذاب‌های جسمانی مانند خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های جهنمی (جهنم برزخی) و غیره که البته تمام این عذاب‌ها نتیجه‌ی اعمال انسان‌ها در دنیاست که در آنجا صورت باطنی آن ظاهر می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.