Skip to main content
فهرست مقالات

پاسخ به سه پرسش جبرگرایان

(6 صفحه - از 136 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : داعی، ایمان، مرجح، ابولهب، اختیار، غیر اختیاری بودن مرجح، شبهه‌ی، انسان، تکلیف، معرفت

خلاصه ماشینی:

"شبهه‌ی دوم و پاسخ آن درباره‌ی ایمان نیاوردن ابولهب که صاحب مواقف آن را دلیلی بر اختیاری نبودن افعال انسان آورده است یادآور می‌شویم که آنچه ابولهب به آن مکلف است این است که به احکام و دستورهایی که رسول گرامی‌صلی الله علیه و آله و سلم از جانب خدا آورده است، ایمان آورد و بدیهی است که ایمان نیاوردن او در شمار این احکام نیست؛ بنابراین آنچه ابولهب مکلف به پذیرش و ایمان به آن است، اختیاری بوده و همان مطالبی است که غیر او نیز مکلف به آن بوده‌اند. شبهه‌ی سوم و پاسخ آن سومین دلیل صاحب مواقف از همه شبهه‌های گذشته او بی‌پایه‌تر است، زیرا تکلیف به «معرفة الله» قطعا در صورت غفلت و بی‌توجهی مطلق، ممکن نبوده و محال است، لیکن ما صورت نخست را برمی‌گزینیم و آن این که: تکلیف با وجود توجه و معرفت به خدا است ولی نه معرفت تفصیلی، بلکه مرتبه‌ی نازله‌ی معرفت، که همان شناخت و معرفت فطری است که به صورت مجمل و کم‌رنگ در وجود انسان نهفته است و انسان مکلف است تا این معرفت مجمل را رنگ تفصیل داده و از طریق برهان یا کشف عرفانی محکم و استوار سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.