Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه کارکرد صحیح در باب ضمانت

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : معرفت دینی ،ضمانت ،نظریه کارکرد صحیح

کلید واژه های ماشینی : پلنتینگا ،نظریه کارکرد صحیح ،کارکرد صحیح ،کارکرد صحیح در باب ،کارکرد صحیح قوای معرفتی ،قوای معرفتی ،ارگانیزم ،مفهوم کارکرد صحیح ،باب ضمانت ،برنامه کار ،برنامه کار قوای معرفتی ،به‌نظر پلنتینگا ،تولید باور صادق ،باور صادق ،هدف تولید باور صادق ،کارکرد قوای معرفتی ،مفهوم کارکرد ،پلنتینگا بیان می‌دارد ،ضمانت باور ،محیط قوای معرفتی ،قوای معرفتی دست‌اندرکار تولید ،تولید باور ،پلنتینگا می‌گوید ،به‌نظر ،ارگانیزم درست کار ،قوای معرفتی تولید ،پلنتینگا بیان ،آلوین پلنتینگا ،دیدگاه کارکرد صحیح ،شرایط ضمانت

معرفت‌شناسی همواره یکی از شاخه‌های مورد بحث و بسیار با اهمیت فلسفه در قرن بیستم بوده است. نقطه عطفی که درتاریخ تفکر فلسفی، شروعش اندیشه‌های کانت بود، در قرن بیستم با تمرکز بر دیدگاه معرفت شناختی‌ای به‌نام مبناگرایی سنتی و درون گرایی معرفت‌شناختی، حرکتی آرام به خودگرفته بود که مقاله سه صفحه‌ای ادموند گتیه باعنوان «آیا باورصادق موجه، علم است؟» این آرامش را به هم زد. به جرئت می‌توان گفت که این مقاله، مورد نظر همه کسانی بوده است که پس از وی به معرفت‌شناسی پرداخته‌اند. وی در این مقاله، تعریف سه جزئی مورد توافق اکثر معرفت شناسان را درباب علم با ذکر مواردی چند به چالش می‌خواند.پس از گتیه، یکی از رسالت‌های معرفت‌شناسی، عرضه نظریه‌ای است در باب شرایط علم که بتواند اعتراضات او را پاسخ گوید. یکی از این نظریات که درمیان انگیزه‌های طرح آن می‌توان پاسخ‌گویی به اعتراضات گتیه را مشاهده کرد، دیدگاه کارکرد صحیح در باب ضمانت ـ یا جزء سوم علم یا معرفت ـ است.این نظریه را فیلسوف بزرگ و پرآوازه دین در قرن بیستم، آلوین پلنتینگا مطرح کرده است. ما در این مقاله می‌کوشیم تقریری کوتاه از این نظریه به‌دست دهیم تا علاقه‌مندان بتوانند فهمی نیکو از ماهیت و چگونگی این نظریه داشته باشند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.