Skip to main content
فهرست مقالات

سعادت از دیدگاه مسکویه

نویسنده:

ISC (23 صفحه - از 162 تا 184)

کلیدواژه ها : حکمت ،سعادت ،فضیلت ،لذت ،نظریه حد وسط

کلید واژه های ماشینی : سعادت، اخلاق، مسکویه، لذت، فضایل، انسان، نفس، عقل، فلسفه اخلاق بحث سعادت، کمال، حکمت، جسم، معرفت، روح، فعالیت‌های عقلانی و فضایل اخلاقی، معرفت نفس، شقاوت، ارسطو، سعادت از دیدگاه مسکویه، حد وسط، نظریه، کمالات روحی و جسمی، اجتماعی، خیر، علم، حکمت و تهذیب اخلاق، اصول بنیادی اخلاق مسکویه توجه، نظریه سعادت، اسلامی، بدن سعادت حقیقی انسان

یکی از مباحث بنیادی در فلسفه اخلاق بحث سعادت است. سعادت، غایت مطلق ومطلوب نهایی تمام فعالیت‌های عقلانی و فضایل اخلاقی است. کلید سعادت، معرفت نفس است و به واسطه تأثیر و تأثر متقابل روح و بدن سعادت حقیقی انسان با تحقق تمامی کمالات روحی و جسمی حاصل می‌شود. سعادت‌مند کسی است که از قوی‌ترین لذت‌ها، اعم از لذت‌های ذاتی، عقلی، فعلی و دائمی بهره‌مند است. با توجه به ابعاد شناختی و اخلاقی انسان، هرگز نمی‌توان بدون تحصیل علم و حکمت و تهذیب اخلاق بدین سعادت نایل شد. از آنجا که شکوفایی وبهره‌گیری از عقل عملی تنها در عرصه جامعه امکان‌پذیر است، با انزوا و گوشه نشینی کسب سعادت محال است.

خلاصه ماشینی: "مسکویه سعادت تام و کامل را چنین معرفی می‌کند: کسی که بهره و نصیب وی از حکمت بسیار است و به اعتبار این که جهات روحانیت بر جسمانیت او غالب شده، در مرتبه، روحانیین قرار گرفته و از آنجا تمرکز و تمکن پیدا کرده و در عالم علوی ساکن شده و لطایف حکمت را از آنها اخذ می‌کند و دم به دم قلب وی به نور الهی روشن می‌گردد و هر قدر توجه و التفات او به آن عالم زیادتر باشد و موانع کمتر، فضیلت وی زیادتر است. (مدرسی، 126) بر این نظر وارد نیست، زیرا حکمت در نظر ایشان جدای از عمل نیست و علم و معرفت برای آگاهی از وظیفه است، حکیم به کسی اطلاق می‌شود که اعمال او از روی حکمت باشد، حتی ارسطو اهمیت تعقل را در تحصیل محبت و قرب خدایان می‌داند: چنین می‌نماید کسی که زندگی را موافق عقل می‌گذارند و عقل را می‌پرورد، زندگی‌اش به بهترین وجه نظم یافته است و خدایان او را بیش از همه دوست دارند... اگر چه قسمت‌هایی مختلف نظریات این اندیشمندان مسلمان بر تأثیر ایمان و اعتقادات در سعادت دلالت دارد، چنان چه شرط نخستین نیل به کمال را تربیت بر پایه شرع، به ویژه در دوران کودکی معرفی می‌کند (مسکویه، همان: 54)، اما تأکید بسیار بر تفکر و تعقل سبب کمرنگ شدن رکن اساسی سعادت، یعنی ایمان و اعتقادات شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.