Skip to main content
فهرست مقالات

وحیانیت الفاظ قرآن

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 53 تا 68)

کلیدواژه ها : قرآن ،علوم قرآنی ،زبان ،نزول

کلید واژه های ماشینی : قرآن، خدا، پیامبر، امی، امی بودن پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، وحی، خداوند، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، الفاظ قرآن، تحدی، قرآن از سوی خداوند، قرآن کریم، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله امی و دانشمندان، اعجاز، اعجاز قرآن، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، زبان، عربی، کتاب، بلاغت، قرآن و سخنان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، درس ناخواندگی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، درس نخواندگی پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، ادله خدایی بودن الفاظ قرآن، اسلام، کلام، دانشمندان، هنر، خداوند فرود، زبان عربی

به دلیل آن که برای وحی معناهای گوناگونی گفته شده، این اختلاف رأی‌ها، به ساختار زبانی و چینش واژگان قرآن نیز سرایت کرده است. مسلمانان اتفاق نظر دارند که قرآن از سوی خداوند فرود آمده است؛ پیشترها دیدگاه‌های نادری نیز بوده که الفاظ قرآن را انشای جبریل و یا پیامبر می‌دانسته‌اند. در عصر کنونی برخی متأثر از اندیشه‌ی امت‌های دیگر درباره‌ی کتاب‌های مقدس، قرآن را انشای بشری می‌دانند و تنها درون مایه‌ی قرآن را به خداوند نسبت می‌دهند. این گفتار با دلیل‌های روشنی کوشیده است تا ثابت کند که درون مایه و ساختار ظاهری قرآن از سوی خداوند فرود آمده است.

خلاصه ماشینی: "(12)» این دعوت در جای دیگر قرآن نیز آمده است: ام یقولون افتراه قل فأتوا بسورة مثله و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین؛(13) «آیا آنها می‌گویند: «او قرآن را به دروغ به خدا نسبت داده است»؟ بگو: اگر راست می‌گویید یک سوره همانند آن بیاورید؛ و غیر از خدا، هر کس را می‌توانید به یاری طلبید. نکته‌ی در خور توجه آن است که در چند آیه از آیات تحدی، تعبیر «من دون الله» دارد؛ یعنی آفرینش قرآن با این اسلوب و فرم ویژه، مخصوص خداوند است و از غیر خدا چنین کاری نشاید و ناید. »وجه دیگر از تفسیر آیه‌ی شریفه 23 سوره‌ی بقره نیز تکیه بر اعجاز قرآن و از سوی خدا بودن کرده است:و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسورة من مثله و ادعوا شهداء کم من دون الله ان کنتم صادقین؛(31) «و اگر در آنچه بر بنده‌ی خود فرو فرستادیم، شک دارید، سوره‌ای از (کسی) همانند او بیاورید و (در این تلاش) گواهان (و یاوران) غیر خدایی خود را فرا بخوانید، اگر راست گویید. قرآن کریم به حقیقت تاریخی زندگی و درس ناخواندگی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله ا ستناد می‌کند که چگونه ممکن است کتابی با ویژگی‌های اعجازی قرآن، ساخته‌ی کسی همانند پیامبر امی باشد: قل لوشاء الله ما تلونه علیکم و لا ادریکم به فقد لبث فیکم عمرا من قبله افلا تعقلون؛(32) «بگو: اگر خدا می‌خواست، قرآن را بر شما تلاوت نمی‌کردم و او [= خداوند] از آن آگاهتان نمی‌کرد؛ چه این که مدت‌ها پیش از این، در میان شما زندگی کردم [و هرگز آیه‌ای نیاوردم] آیا نمی‌فهمید؟»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.