خلاصه ماشینی:
قسمتهای مختلف این الگو به شرح زیر است: 1-خلاصه 2-مقدمه الف:مطالعهء منابع مربوط به موضوع مورد تحقیق ب:بیان اهداف و فرضیهها 3-روش اجرای تحقیق الف:آزمودنیها ب:طرح تحقیق ج:ابزار اندازهگیری د:روش جمعآوری اطلاعات 4-نتایج 5-بحث دربارهء نتایج 6-منابع اینک به توضیح هریک از عناوین فوق میپردازیم: 1-خلاصه خلاصه شامل چکیدهای از کلیه فعالیتهای انجام شده است که در ابتدای گزارش تحقیق آورده میشود.
بنابراین در این تحقیق شش موقعیت مختلف تحقیقی به شرح زیر مورد آزمون قرار گرفت: اطلاع از هدفهای آموزشی شاگرد مطلع است\شاگرد و معلم هردو مطلع هستند\معلم مطلع است (به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود)(به تصویر صفحه مراجعه شود)هدفهای عمومی هدفهای خصوصی انواع هدف در هرکدام از این شش موقعیت 16 آزمودنی بصورت تصادفی جایگزین گردید.
بهطور کلی دست یافتن به هدفهای عمومی،آزمودنیها را قادر به انجام فعالیتهای زیر میسازد: 1-تجزیه و تحلیل مطالب با دید انتقادی 2-آشنایی با روشهای تحقیق در علوم اجتماعی 3-اجتناب از اشتباهات عمومی در تحقیقات اجتماعی 4-درک علوم اجتماعی و میزان مشارکت این رشته در فعالیتهای اجتماعی در این تحقیق،هدفهای خصوصی به دقت بیان گردید و برای هریک از آنها یک سئوال چند جوابی به عنوان مثال آورده شد.
احتمال دیگری که برای غیر معنیدار شدن متغیرهای انواع هدف و اطلاع از هدفها وجود دارد، این است که چنانچه مواد آموزشی خوب تهیه و تدوین شود،به این معنی که طرحریزی آنها به صورتی باشد که مورد توجه آزمودنیها و معلمان قرار گیرد،در این صورت بیان هدفها به صورت رفتاری به آزمودنی و معلم در جهت یادگیری مواد آموزشی کمک خواهد کرد.