Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخچه مختصر کتابهای درسی و سیر تطور آن در ایران (از دارالفنون تا به امروز)

نویسنده:

ISC (31 صفحه - از 65 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : کتابهای درسی، دارالفنون، آموزش، تألیف، ایران، آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، سازمان کتابهای درسی ایران، معلمان، تاریخ

خلاصه ماشینی:

"فصلنامه مقدمه: کتاب درسی به معنای اعم،بدون تردید از قرنها پیش در ایران و جهان وجود داشته است، زیرا پس از پیدایش الفبا و انتقال اندیشه‌ها و تجربه‌ها و یافته‌های انسانی به صورت نوشته بر روی مواد گوناگون،مانند پوست جانوران و درختان والواح گلی و انواع کاغذها،جزوه‌ها یا اسناد و نوشته‌هایی که مواد مذکور،برای آموزش و یادگیری دیگران،گردآوری و تهیه شده است‌ و برای هدفهای گوناگون در سطوح مختلف مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در سال‌ 1335 شورای عالی وزارت فرهنگ براساس تصویبنامه‌ای تصمیم گرفت در امر تألیف و چاپ (به تصویر صفحه مراجعه شود) 9-از کتابهای ابتدایی سال 1323 شمسی. در ماده‌ یک این قانون،در مورد هدف تشکیل سازمان مذکور چنین آمده است: «به منظور تحقیق و بررسی در مسائل کیفی آموزش و پرورش و ارزشیابی مستمر و تنظیم برنامه‌های تحصیلی و تألیف و تدوین کتب درسی و آماده‌سازی مدارس و مؤسسات آموزشی تابع وزارت آموزش و پرورش،برای کاربرد وسایل، روشهای نو در جهت اعتلای کیفیت آموزش و پرورش،سازمانی به نام سازمان‌ پژوهش و نوسازی آموزشی... از آغاز انقلاب اسلامی تا به امروز پس از انقلاب اسلامی،سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی پس از ادغامها و تجدید نظرهایی در سازمان دفاتر زیر نظر خود،با دارا بودن«دفتر تحقیقات و برنامه‌ریزی و تألیف کتابهای درسی»،«دفتر چاپ و توزیع کتابهای درسی»،«دفتر امور کمک آموزشی و کتابخانه‌ها»،«دفتر پژوهش امور هنری و نمونه‌سازی»و«ذیحسابی مستقل»،امر تحقیق و (به تصویر صفحه مراجعه شود) 18-؟؟؟ برنامه‌ریزی و تألیف و چاپ و توزیع کتابهای درسی کلیهء دانش‌آموزان کشور و انتشار مواد کمک آموزشی را بر عهده گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.