خلاصه ماشینی:
اخلاق به طبع در زمینه عادات و آداب نشو و نما میکند و به تقویت قوه تصور و تصدیق و توسیع میدان معلومات در اخلاق امید تاثیر هست نوع بشر بمرور دهور از درکات حیوانی بدرجات انسانی رسیده- است افراد باید در مدرسه همان مراحل را طی کنند نظر به کمیت مکتسبات داشتن غفلت از مقصود بمقصد است از کیفیت بیشتر استفاده میتوان کرد در مدرسه هرچه اندوخته شود بنیان بنای آتیه است بنا هرچه بشود بنیان را به فراخور آن انگاره باید گرفت 2-تربیت اطوار اخلاف اینجا است که تاریخ اهمیت خود را به منصه شهود میگذارد مدرسه باید از حیثیت تاریخ سرمایهء نیکو به طلاب بسپارد که اطوار اخلاف به دانستن تاریخ اسلاف تکمیل میشود معلم حقیقی بشر تاریخ است اگر به اسلوب صحیح تدریس شود و دانستنیهای آنرا تنقیح و خاطرنشان کنند شبهه نیست که اوضاع هردوره نتیجهء دوره پیش است و این رشته تا اخبار تاریخی در دست است در ادوار میگردد سابقا تدریس تاریخ در مدارس عالیه میشد صد و پنجاه سال بیشتر نیست که این تخصیص برداشته شده است و تدریس تاریخ در مدارس متوسطه نیز راه یافته است اهمیتی که به تاریخ میدهیم نه از نظر شخصی و احوال افراد- است بلکه از تاریخ اسلوب ساختمان سیاسات ملل را میخواهیم ناقلابههای سلسله تکامل بشر شناخته شود سخن در ذکر احوال ملوک و ترجمه حال زورآزمایان نیست لله نتیجه و ارتباط حوادث تاریخی را در ادوار زندگی قوم میخواهیم از نظر دینی اخلاقی،علمی،سیاسی،اقتصادی و اینکه عادات هروقت اثر کدام پیش آمدهای اسبق بوده است.