Skip to main content
فهرست مقالات

تئوری بوروکراسی و کاربرد آن در سازمانهای آموزش و پرورش

نویسنده:

ISC (11 صفحه - از 7 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : بوروکراسی، سازمان، کارکنان، ماکس وبر، سازمانهای آموزش‌وپرورش، سازمانهای آموزش، بوروکراتیک، سازمانهای آموزش و پرورش، سازمانهای اداری، مفهوم بوروکراسی

خلاصه ماشینی:

"اصول پیشنهادی وی دربارهء سازمانهای علمی به‌طور خلاصه به شرح زیر اعلام شده است: 1-سلسله مراتب دریک سازمان اداری بوروکراتیک باید به دقت مورد توجه قرار گیرد و لذا: -هر واحد سازمانی زیر نظارت واحد بالاتر انجام وظیفه نماید. نتیجه آنکه لزوم آزادی عمل معلمان در کلاس و این مطلب که اگر مقرراتی هم تدوین شود، چگونگی اجرای آن باید در اختیار آنان باشد موجب می‌شود که سازمان آموزش‌وپرورش اگر هم در چارچوب کلی و اداری مشمول سازمانهای بوروکراتیک قرار گیرد،در استقرار روشهای سازمانی و بهره‌گیری از نیروی انسانی بویژه در سطح مدارس باید از قابلیت انعطاف خاصی برخوردار باشد. اجرای این اصل در سازمانهای آموزش‌وپرورش به دلیل خصایص و ظرافت و دقایق فرایند آموزش‌وپرورش امری دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد زیرا: 1-در بیشتر سازمانها بویژه سازمانهای صنعتی و تولیدی،طرز کار و نحوه فعالیت کارکنان‌ در این‌سازمانها گونه‌ای است که امکان مشاهده و کنترل وجود دارد و از طریق تعیین استانداردهای‌ عملیاتی می‌توان چگونگی کارکرد کارکنان را مشخص نمود. نکته دیگر اینکه توفیق بیشتر معلمان به ایمان و استعداد و علاقه و دیگر قابلیتهای آنان‌از یکسو و احاطه و مهارت به رموز تعلیم و تربیت و شرایط یادگیرنده و فضای آموزشی از سوی دیگر دارد که‌ این امر نظارت و ارزشیابی را که اساس کار مدیریت دریک سازمان بوروکراتیک است به شیوه‌ خاص خود به آسانی امکان‌پذیر نمی‌سازد نتیجه آنکه: امر ارزشیابی و داوری در امور کار افراد مختلف سازمان آموزش‌وپرورش بویژه معلمان از ظرافت خاصی برخوردار بوده و انعطاف و نرمش ویژه‌ای را می‌طلبد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.