خلاصه ماشینی:
از مجموعه بحث در خصوص مجلس شورای اسلامی،شورای نگهبان و مقام رهبری میتوان چنین استباط نمود که بررسی،تعیین خطمشی،و تدوین و تصویب هدفهای آرمانی، اساسی و کلی آموزشوپرورش کشور بر عهدهء مقامات مذکور است که در منطقه اول مدیریت نظام و تشکیلات جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و سیستم وزارت آموزشوپرورش همچون سایر وزارتخانهها و مؤسسات دیگر آموزشی باید هدفهای تربیتی خود را در قالب آن تهیه و تدوین کرده و جهت تصویب سیر سلسله مراتب ارتباط و تصمیمگیری را در نظام موجود طی کند.
وقت آن رسیده است که شورای عالی با توجه به قانون اساسی،اختیارات مجلس شورای اسلامی و نیازهای مردم،آرمانها و هدفهای اساسی که همگی به عنوان عوامل خارج از سیستم وزارت آموزشوپرورش،ارتباطات میان ادارات تابعه مدارس بتواند تغییرات اساسی را برای روشن شدن هدفهای صریحتعلیم و تربیت در سطوح مختلف تحصیلی،مقرراتی که در ادرات به صورت مختلف دربارهء یک موضوع اجرا میشود،و ایجاد ارتباط منظم و منطقی با سازمانهای ذیربط آموزشی و پرورشی کشور بوجود آورد و شناخت حاصل از تحلیل عوامل را در تعریف کردن مشکلات و یافتن راهحلهای مناسب آنان بکار گیرد.
هرچند حتی در قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل شورای عالی آموزشوپرورش و الحاق یک ماده به آن مورخ 25/9/1365 چنین اصلاحات مفیدی ایجاد شده که از بدو تشکیل قانون مذکور تا آن زمان مورد توجه اندیشمندان و مسئولین آموزشوپرورش نبوده است ولی با معیارهایی که تحلیل سیستمی به دست میدهد میتوان موارد دیگری یافت که اصلاح آنها موجب هماهنگی تلاشهای عوامل خلاصهء مطالب مذکور به صورت شکل 5 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل5-تحلیل روند تصمیمگیری و اجرا در آموزشوپرورش کشور و آموزشوپرورش وزارت آموزشوپرورش درونی در جهت برآوردن هدفهای اساسی گردد.