Skip to main content
فهرست مقالات

نظری بر وظایف شورای عالی آموزش و پرورش با استفاده از تحلیل سیستمی و ارائه مبانی مناسب جهت بهبود کیفیت تصمیم گیریهای آموزشی و پرورشی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : آموزش‌وپرورش ،پرورش ،وظایف شورای عالی آموزش ،شورای عالی آموزش‌وپرورش ،شورای عالی آموزش ،آموزش و پرورش ،شورای عالی آموزش و پرورش ،سیستم ،وظایف شورای عالی آموزش‌وپرورش ،قانون تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش ،قانون تشکیل شورای عالی آموزش ،سیستم وزارت آموزش‌وپرورش ،عوامل درونی سیستم وزارت آموزش‌وپرورش ،وظایف ،وزارت آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران ،مجلس شورای اسلامی ،سیستم وزارت آموزش ،قانون ،اسلامی ،سیستمی عوامل درون وزارت آموزش‌وپرورش ،معلمان ،تحلیل عوامل درونی سیستم آموزش‌وپرورش ،نظام آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش جهت ،تصویب ،جمهوری اسلامی ایران ،قانون اساسی جمهوری اسلامی ،قلمرو سیستم آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش ،تصویب مجلس شورای اسلامی ،وزیر ،کلاس درس

خلاصه ماشینی:

"از مجموعه بحث در خصوص مجلس شورای اسلامی،شورای نگهبان و مقام‌ رهبری می‌توان چنین استباط نمود که بررسی،تعیین خطمشی،و تدوین و تصویب هدفهای آرمانی، اساسی و کلی آموزش‌وپرورش کشور بر عهدهء مقامات مذکور است که در منطقه اول مدیریت نظام و تشکیلات جمهوری اسلامی ایران قرار دارند و سیستم وزارت آموزش‌وپرورش همچون سایر وزارتخانه‌ها و مؤسسات دیگر آموزشی باید هدفهای تربیتی خود را در قالب آن تهیه و تدوین کرده و جهت تصویب سیر سلسله مراتب ارتباط و تصمیم‌گیری را در نظام موجود طی کند. وقت آن رسیده است که شورای عالی با توجه به قانون اساسی،اختیارات‌ مجلس شورای اسلامی و نیازهای مردم،آرمانها و هدفهای اساسی که همگی به عنوان عوامل خارج از سیستم وزارت آموزش‌وپرورش،ارتباطات میان ادارات تابعه مدارس بتواند تغییرات اساسی را برای‌ روشن شدن هدفهای صریح‌تعلیم و تربیت در سطوح مختلف تحصیلی،مقرراتی که در ادرات به‌ صورت مختلف دربارهء یک موضوع اجرا می‌شود،و ایجاد ارتباط منظم و منطقی با سازمانهای ذیربط آموزشی و پرورشی کشور بوجود آورد و شناخت حاصل از تحلیل عوامل را در تعریف کردن مشکلات‌ و یافتن راه‌حلهای مناسب آنان بکار گیرد. هرچند حتی در قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش و الحاق‌ یک ماده به آن مورخ 25/9/1365 چنین اصلاحات مفیدی ایجاد شده که از بدو تشکیل قانون مذکور تا آن زمان مورد توجه اندیشمندان و مسئولین آموزش‌وپرورش نبوده است ولی با معیارهایی که تحلیل‌ سیستمی به دست می‌دهد می‌توان موارد دیگری یافت که اصلاح آنها موجب هماهنگی تلاشهای عوامل‌ خلاصهء مطالب مذکور به صورت شکل 5 آمده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل‌5-تحلیل روند تصمیم‌گیری و اجرا در آموزش‌وپرورش کشور و آموزش‌وپرورش وزارت‌ آموزش‌وپرورش درونی در جهت برآوردن هدفهای اساسی گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.