خلاصه ماشینی:
امکانات مالی و انسانی،خط مشیها،راهبردهای آموزشی،موانع و محدودیتهای موجود در سیستم آموزش مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات لازم در زمینهء نوع و میزان استفاده از سیستم آموزشی جهت رسیدن به اهداف تعیین شده فراهم میگردد.
ارزشیاب درون داد،از طریق تعیین و تعریف واضح و روشن فعالیتهای لازم جهت تدوین برنامه،بدست آوردن اطلاعات مناسب در زمینه آن فعالیتها،و فراهم کردن اطلاعات بصورت یک گزارش کامل و ارائه به تصمیم گیرندگان به آنان کمک میکند تا در مورد نوع و چگونگی استفاده از منابع مختلف آموزشی برای رسیدن به هدفهای تعیین شده،اتخاذ تصمیم نمایند.
مثلا اگر هدف یک برنامه آموزشی بشرح زیر بیان شده باشد:«بالا بردن توانایی ریاضی دانشآموزان کلاس پنجم دبستان»وظیفه ارزشیاب درون داد آن خواهد بود که عوامل مختلف آموزشی از قبیل منابع و راهبردهای آموزشی،بودجه و زمان لازم جهت اجرای برنامه،موانع اجرایی و آموزشی،کمبودها و همچنین چگونگی بکارگیری هریک از عوامل بالا را معین ساخته و ضمن بدست آوردن اطلاعات کافی در مورد هریک،آنها را به صورت منسجم در اختیار تصمیمگیرندگان قرار دهد.
ارزشیابی درون داد،علاوه بر کمک به جریان تصمیمگیری،با فراهم آوردن اطلاعات دقیق در مورد علت انتخاب و یا طراحی برنامه جدید و رد دیگر برنامههای آموزشی و همچنین نشان دادن ضعفها و امتیازات هرکدام از برنامهها،به امر پاسخگویی نیز کمک میکند.
دستاندرکاران آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدهاند که برنامههای آموزشی علاوه بر تأثیرات مورد انتظار،احتمالا تاثیرات جانبی نیز بدنبال خواهند داشت،لذا ارزشیاب باید نسبت به آنچه که برای فراگیران در جریان شرکت در برنامه آموزشی به وقوع میپیوندد حساس بوده و آنها را بطور کامل مورد توجه و مطالعه قرار دهد.