Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جاندار پنداری و مراحل تحول آن در کودکان ایرانی

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 107 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : کودک، جاندار، پیاژه، مراحل تحول جاندار، مراحل تحول، بررسی جاندار، سنی، آزمایش، فکر کودک جاندار پندار، کودکان در‌ضمن جاندار پندار بودن

خلاصه ماشینی: "3-ارائه و بررسی نتایج الف-ویژگیهای تحول و تعیین مراحل در بررسی و تحلیل پاسخ آزمودنی‌ها در مورد جانداریابی جان بودن اشیاء و چرایی جاندار بدون آنها دیده شد که اکثر آزمودنی‌ها پاسخهای مشابه‌ای به سئوالات داده‌اند،بدین شرح که،اولا گرایش زنده و هشیار پنداشتن اشیاء در تمامی پاسخها نمایان بوده و ثانیا این گرایش در هر گروه بر اساس صفات مشخص و خاصی از اشیاء تغییر می‌نماید،مثلا گروهی خورشید،آب،صندلی و تقریبا تمامی اشیا،مورد پرسش را زنده نامیده و علت آنرا نیز فعالیت و قابل استفاده بودن آنها ذکر کرده‌اند عده‌ای نیز دوچرخه،ماشین،ابرو خلاصه اجسام متحرک را اعم از هرنوع حرکتی زنده دانسته و گروهی نیز هر جسمی را که حرکت ارتجالی داشته و یا خود به تنهایی کاری را انجام می‌دهد مانند خورشید و باد زنده نامیده‌اند،البته گاهی در پاسخها لغزشی دیده می‌شود که آن در نتیجه تحول نظام‌ فکری کودک است زیرا یک مرحله خود به چندین مرحله کوچکتر تقسیم می‌شود و همچنین دامنه‌ مراحل تحول نیز طولانی است و در نتیجه باید به اکثریت پاسخها توجه کرد و خلاصه گروهی تنها انسان،حیوانات و گیاهان را جاندار نامیده‌اند،اما علاوه بر این 4 گروه که بیشترین درصد نمونه ما را شامل می‌شود،عدهء بسیار کمی از کودکان در ضمن جاندار پندار بودن در پاسخهای خود هیچ نوع‌ تصور و مفهوم مشخصی در مورد جاندار بودن اشیاء ارائه نداده و یا گروهی صفاتی را جدا از صفات‌ بیان شده متذکر شده‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.